Suzuki SX4-S-Cross – Fókuszban a turbó

Eljött az az idő is, amikor a Suzuki legnagyobb szabadidő-autóját csak turbómotorokkal lehet megvásárolni. A 140 lovas verziót jártuk körül, fókuszálva a motorra és megválaszolva olyan kérdést, hogy autópályás rohanás után, le lehet-e azonnal állítani?
Suzuki SX4-S-Cross teszt

A turbófeltöltő az utóbbi években ismét a középpontba került, mert az autógyárakat elkapta a méretcsökkentés (downsizing), így elég sok kis hengerűrtartalmú turbómotor került piacra. A tesztek és a használatuk közben érdekes dolgok derültek ki, pl., hogy az európai fogyasztás mérési cikluson (NEDC) szereplő járművek jóval többet fogyasztanak a prospektusban leírtaknál. Legalább ilyen izgalmas téma ezen erőművek tartóssága a garancia lejárta után.

A fogyasztásról sajnos a táv rövidsége miatt nem tudtunk gyakorlati tapasztalatot szerezni, viszont a célállomáson – amely egy suzukis rendezvény volt – tudtunk beszélni a szervizesek képzését végző szakemberekkel.
A látszat csal, hogy a Suzukinak nincs tapasztalata a turbós motorokkal, két szálat érdemes megemlíteni: az egyik a motorkerékpáros vonal, ahol régi motoros a márka a turbók terén: Suzuki XN85, 1983. Autós területen a kei car, tehát a belpiacos, japán minik terén piacvezető a Suzuki. Ez annyiból érdekes, hogy ott jó ideje készítenek turbós, 660 köbcentis sport és hagyományos modelleket. Ez elég komoly tapasztalat és reménykeltő a jövőre nézve.

Az általános használatról is kérdeztük az illetékest, aki azt mondta, hogy a gyár ajánlása az, hogy nem szükséges autópálya használat után – a leállítás előtt – 1-2 percet járatni a motort. A Suzuki turbómotorjai úgy vannak tervezve, hogy a feltöltőnek, a hűtő és a kenési rendszernek nem okoz gondot az azonnali leállítás. A technika "hülye" biztosra van tervezve és úgy van méretezve, hogy ebből ne legyen gond. A műszaki oldalt jól ismerő szakember, személy szerint azért javasolta a járatást.
A 140 lóerős 1,4 literes hangolása dízeles, és jól jellemzi a mai turbómotorokat. Kb. 1900-től kezd igazán húzni, a váltó áttételezése is passzol hozzá, mert 130 km/óránál, hatodik fokozatban 2900 a fordulatszám, ötödikben pedig 3400. Ha lemegyünk a hivatalos autóút sebességre, akkor hatodikban 2500-at fordul, ötödikben pedig 2900-et. Kilencvenes tempónál a turbómotor hatodikban 2100-et forog, eggyel kisebb fokozatban pedig 2400-at. Ez a hangolás elősegíti a takarékos vezetést.

A váltó jól kapcsolható, kicsi a fokozatok közötti hely, előfordult, hogy hatodik helyett, négyesben utaztunk egy ideig.... A vészfékező, a sáv elhagyásra figyelmeztető és egyéb vezetőt segítő rendszerek jól teszik a dolgukat, nem szólnak bele folyamatosan a vezetésbe, akkor jeleznek, amikor szükséges. A műszerfalon lévő képernyő jobb felbontású az Ignisben használtnál, a navigáció pedig egyszerűen kezelhető és jól használható.

Benedek Attila

Fotó: Formula.hu

Suzuki SX4 S-Cross GLX 4WD 6MT

Hossz/szél./mag.: 4300/1758/1585 mm
Motor: 1373 cm3, 140 LE/ 5500, 220 Nm/1500-4000
Gyorsulás (0-100 km/h): 10,2 s
Ár: 6 910 000 Ft (Alapár: 4 990 000 Ft)
Tesztautó: Magyar Suzuki Zrt.

Kapcsolódó cikkek

Porsche Cayenne, Porsche Cayenne Turbo

Porsche Cayenne – Megérkezett az új generáció

Minden, ami fontos az új Porsche Cayenne-ről

Suzuki SX4-S-Cross teszt

Suzuki SX4-S-Cross – Fókuszban a turbó

Már csak turbós motorokkal érhető el az SX4 S-Cross

Jeep Wrangler Rubicon teszt

Jeep Wrangler Unlimited Rubicon (JK) – Emlékezés

A Jeep legkarakteresebb és legjobb terepjáró modelljét próbáltuk ki