Jeep Grand Cherokee 3.0 L V6 Multijet II – Mindenhol jól teljesít
Ha valaki olyan szabadidő-autóra vágyik, amely terepen is jól használható, akkor a jelöltek között ott a legnagyobb Jeep. Az amerikai gyártó okosan játszik a modelljével, mindenki megtalálhatja a választékban a neki tetszőt.
A jenkik ravaszak, mert többféle hajtás technikát is kínálnak az itthon csak Grandcsirkének hívott típushoz. Így mindenki megtalálja azt a rendszert, amelyre szüksége van. Ha valaki életvitele, munkája, hobbija olyan, hogy gyakorta kell terepre mennie, akkor neki ajánlható a nyomaték sokszorozó, felezővel ellátott kivitel (Quadra-Trac II). Ezt fűszerezi a szintszabályzós légrugózás, a hajtást szabályzás elektronikai felügyelete és a hátsó differenciálzár. Ez a kombináció elég ütős, terepen közönséges téli gumikkal, csoda dolgokra volt képes vele a Grand Cherokee.
A testes suv nem a legfrissebb jármű, a jelenlegi generáció 2014-es megjelenésekor egyfajta úttörő szerepet töltött be. Ez volt az a modell, aminél az elektronika hangsúlyos szerepet kapott. A legfeltűnőbb a műszerek átalakulása: már nem a hagyományos órák találhatók az árnyékoló alatt, hanem képernyő. Ez meglehetősen sok játék lehetőséget rejt magában, mert rengeteg adatot lehet megjeleníteni rajta. A sebességmérőt láthatjuk a megszokott mutatós formában, de lehetséges olyan variáció is mint a digitális ébresztő óráké. Középen megjeleníthető a hajtásrendszer beállításától kezdve a navigációig sokféle információ. A látványos megoldás egyetlen hátránya, hogy ha a napfény oldalról érkezik, akkor nehezen lehet leolvasni a sebességmérőt.
A középkonzol is megújult, a 8,2 colos kijelzőn lehet a klímától kezdve számtalan dolgot vezérelni. Az Uconnect néven futó rendszer miatt eltűnt a gomberdő a középkonzolról, kissé visszás, hogy a kormányon eközben felszereltségtől függően 13 vagy 16 dombot lehet nyomkodni... A távolságtartós, önmagától fékezős sebességtartó automatika jól működött. A Jeep méretei miatt lehetnek fura elképzelések kanyarstabilitásáról, a látszat csal: jól viselkedik a kanyarokban, erről nem csak a közúton győződhettünk meg, hanem a vezetéstechnikai pályán is.
Az elektronikus rendszer része a Select-Terrain, amely segítségével a középkonzolon lévő kapcsolóval lehet váltani a homok, sár, automata, hó és szikla módok között. A leírást böngészve nem csak vevőkábítás a rendszer, mert a technika a jármű 18 paraméterét figyeli és állítja a megfelelő pozícióba. Így lehetséges, hogy az autópályás alacsony hasmagasság felkúszik 287 milliméterre.
Plusz pont a Jeepnek, hogy a kocsi alján fém lemezek találhatók, ez azért kiemelendő, mert az átlagos szabadidő-autók aljára általában rövid műanyag "védőelemeket" szerelnek.
Felénk a háromliteres turbódízel a favorit, a V6-os kétféle teljesítménnyel kerül az autókba. A gyengébbik 190 lóerővel és 440 Nm-rel hasít, az erősebb 250 lóerővel és az 570 Nm-rel. A combosabb kivitellel sikerült közlekedni aszfalton, a 8,2 másodperces százra gyorsulással felvehető a verseny a személyautókkal. A teherautónyi nyomaték egészen alacsony fordulaton elérhető, a hab a tortán, hogy a Range Roverekben, BMW-kben használt, nyolc sebességes ZF automataváltó került a motor mögé. Ennek a működésének a leírására a pazar szó a legjobb: villámgyorsan vált, nincs „gondolkodási” ideje, teljes gáznál gyorsan vált vissza a kellő fokozatba.
Az utastér tágas, kellemes, többféle kárpitozású autóval sikerült közlekedni, a legesztétikusabb a barna/bézs kombináció, ahol a műszerfal alsó része és az ülések, kárpitok bézs színben pompáztak. Ez üdítő látvány. Az utastér csendes, a 240 lóerős dízelmotor hangja alig hallatszott, hangerő emelés nélkül lehet beszélgetni nagyobb tempónál is. Ezért is kiváló utazó autó a Grand Cherokee.
Benedek Attila
Képek: Benedek Attila, Jeep
Műszaki adatok
Jeep Grand Cherokee 3.0 L V6 Multijet II
Hossz, szélesség, magasság: 4828×1943×1802 mm
Csomagtartó: 782/1554 liter
Motor: 2987 köbcentis, V6-os turbódízel
Teljesítmény: 250 lóerő/4000 fordulaton
Nyomaték: 570 Nm/2000 fordulaton
Végsebesség: 202 km/óra
A modell alapára: 14 600 000 Ft-tól.