Menetfény - A karbid lámpától a lézer lámpáig

Ma már szinte mindegyik autó gyárilag LED-es menetfénnyel jön ki. Ez nem volt mindig így. Hogyan jutottunk el idáig?
Menetfény - A karbid lámpától a lézer lámpáig

Karl Benz 1886-ban találta fel az autót, az első autós kirándulást pedig a felesége és két fia hajtotta végre. Berta Benz 106 kilométeres túráján, a három kerekű Mercedes elődön még nem volt világítótest (1888). Az őt követő masinákra már szereltek lámpát. Anno a kalcium-karbidhoz adtak vizet, amiből acetilén gáz fejlődött és ezt égették el a lámpatestben. Ez a gyenge fény inkább helyzetjelzőnek, menetfénynek volt felfogható, mint utat valójában megvilágító lámpának.

Edison 1879-ben találta fel az izzólámpát, akkoriban az autók elektromos rendszere még nagyon gyerekcipőben járt. Az izzólámpa volt a következő lépés az autó világítástechnikája terén, ez a megoldás 1808-ban vált széria felszereléssé az amerikai Peerless autó márkánál.

A levegő nélküli térben működő izzószál nem volt a tartósság mintaképe. Ezért - és a nagyobb fényerő előállítása miatt - a tudósok kutatásokba kezdtek. Ekkor kerültek a reflektor fénybe a periódusos rendszer VII-es főcsoportjában elhelyezkedő elemek, pl. a fluor, klór, bróm és a jód. Ezek az anyagok fémekkel kapcsolatba lépve sóvá alakulnak. Innen ered a halogén elem kifejezés is. A halogén szavunk egyébként a svéd és a görög nyelvből származik.

A halogén izzók légüres terében általában jód található, ami tartóssá teszi a fényt kibocsájtó wolfram szálat. Ezen túlmenően nagyobb a fényereje a hagyományos égőknél. A halogén izzók nem a hatékony energia felhasználás mintaképei: a beléjük táplált energia 90 százaléka hővé és ultra viola fénnyé alakul...

Ennél jobban teljesít a nemes gázzal töltött lámpa, a xenon az 54. elem a periódusos rendszerben. Itt már nincs izzószál, hanem két elektróda között történik az ívkisülés, és ekkor keletkezik a fény. Ez a technika az utcai lámpákban indult útjára, nagy utat tett meg mire eljutott a sokat rázkódó, kis méretű autó lámpákig. Itt a felhasznált energia 75 százaléka válik hővé és UV fénnyé, ezért valamivel jobb a hatásfoka, mint a halogén izzóknak.

A következő technológiai ugrást a LED jelenti, a manapság sokat használt három betűs kifejezés a fény kibocsájtó dióda kifejezést takarja. A LED-et japán tudósok fedezték fel 1994-ben.

A dióda olyan áram átalakító alkatrész, amely csak egyik irányba vezetőképes. Így lehet pl. váltakozó áramból, egyenáramot kapni. A folyamat közben keletkezhet fény is, innen ered a takarékos, szuper tartós, kicsi áram felvételű, kis méretű és jól elhelyezhető fényforrásnak a neve. Ezt előszeretettel használják a menetfényekben, és a xenont is leváltotta sok helyen.

Természetesen ennél is lehet feljebb menni. Már kezd elérhető árban lenni az OLED, amely organikus fénykibocsájtó diódát jelent. Ez a technológia ismerős az okostelefonokból és a tévékből. Különlegessége, hogy szuper vékony és még jobban beindítja a formatervezők fantáziáját. Leginkább a hátsólámpákban találkozni vele.

Manapság a csúcsot az akár 600 méterre is elvilágító lézer lámpák jelentik. A széria gyártási elsőségért az Audi és a BMW vívott nagy harcot, végül az Audi nyerte a bajor prémium gyártók csatáját.

Benedek Attila

Kapcsolódó cikkek

Így válasszunk LED fényhidat, hogy később ne érjen csalódás!

Így válasszunk LED fényhidat, hogy később ne érjen csalódás!

Napjaink egyik legnépszerűbb kiegészítő gépjármű LED világítása nem más, mint a LED fényhíd.

Bridgestone Turanza T005

Bridgestone Turanza T005 – A gyakorlatban

Pataki Zitával együtt próbáltuk a Bridgestone legfrissebb abroncsát