Az elektromos autók úttörői
Az autókészítő:
Mate Rimac
A baleset nagyobb baj nélkül végződött. Júniusban Richard Hammond brit újságíró, műsorvezető a „Grand Tour” autós műsorhoz készülő felvételekhez egy Rimac Concept One elektromos sportautóval száguldott a svájci hegyekben. Egy kanyarban a 210 km per órás sebességgel haladó autó egyszer csak letért az útról, és néhányat bukfencezett egy lejtőn, mielőtt megállt. Hammond épp hogy kiszállt az autóból, és a kocsi lángra lobbant. A műsorvezető egy térdtöréssel megúszta. A Concept One alkotója megkönnyebbülten reagált – és némileg büszkén is az alkotására: „A körülményekhez képest az autónk jól viselkedett a baleset alatt.”
Mate Rimac 29 éves autótervező egy horvátországi elektromos autókat gyártó üzemben. A Concept One kisszériájú gyártásában 250 alkalmazott vett részt egy kis üzemben, amely Horvátország fővárosa, Zágráb mellett található. Rendkívüli esemény volt, amikor 6 évvel ezelőtt Rimac autójának prototípusát bemutatták a Frankfurti Autószalonban. A következő év végéig csupán nyolc darabot gyártanak le, és már mindet el is adták. Egy ilyen kocsi luxusdarab, a maga 1 millió eurós árával. A teljesítménye igen figyelemre méltó: négy 1100 lóerős elektromos motor van benne, és gyorsulásban felveszi a versenyt egy Porscheval vagy egy Bugattival.
Mate Rimac mint háborús menekült Frankfurtban nőtt föl. 19 éves korában volt egy BMW E30 kocsija, amivel versenyzett. Egy verseny alkalmával az autójának a belső égésű motorja tönkrement, és akkor úgy döntött, hogy az 1984-es évjáratú kocsit átalakítja elektromos autóvá. Egy év múlva elkészült, azonban nem volt vele elégedett. Gyenge teljesítményűnek vélte, és nehézkesnek. Ennek jobban kell mennie, gondolta – és szakértőket bevonva elkezdett dolgozni egy jobb elektromos autó tervezésén. A méregzöld BMW volt Mate Rimac első próbája ahhoz, amit mára produkált.
Az égre törő:
William Li, NIO
William Li jól ismeri az autókat. 17 évvel ezelőtt alapította az internetpiac számára a Bitauto nevű vállalkozást, ami Kínában segíti az autókereskedőket abban, hogy a járműveket a világhálón eladásra kínálják. A 43 éves kínai vállalkozó még mindig elnöke ennek a vállalkozásnak, amelyet időközben a tőzsdén is jegyeztek. Emellett arra is van ideje, hogy egy, a jövőbe tekintő projekttel is foglalkozzon. A legújabb vállalkozásának a neve: Nio, három éve létesült. Ennek a célja, hogy egy új autófajta fejlesztését elősegítse, egy olyanét, amely még ma is fejlesztésre vár. Ez az elektromos autó.
Az ügyvédek és szociológusok közreműködését is felhasználó projekt még a munka elején tart. A Nio programban eddig csak egy autóval foglalkoztak – és ebből hat darabot állítottak elő.
Ez az EP 9 szuper sportautó, amely gyorsaságban és eleganciában felveszi a versenyt a hagyományos sportautókkal. Li maga vezet egy 1,2 millió dollárt érő példányt. A többi a finanszírozójuk garázsában áll.
Az autónak bizonyítania kell, hogy a Nio képes elektromos autókat előállítani. Ami a teljesítőképességet illeti, a bizonyítás sikeresnek tűnik. Novemberben a németországi Eifel-hegységben levő Nürburgrings hatalmas autópálya egyik részén, a Nordschleifén indult az EP 9. A mintegy 21 km hosszú pályát a vállalkozás közleménye szerint 7 perc 5 másodperc alatt tette meg, amilyen sebességet eddig még egyetlen elektromos autó sem ért el. Februárban egy következő csúcsteljesítményt produkált. Texasban a Circuit of the Americas pályán egy speciálisan felszerelt EP 9 kocsival versenyeztek, amelynek a legnagyobb sebessége meghaladta az óránkénti 260 kilométert. A kormány mögötti hely üres volt, mert a kocsi automatikus vezetéssel haladt.
Az elektromobilitás és az automatikus vezetés: Li ebben látja a jövőt, és reménykedik, hogy ez tömegek számára is elérhető lesz. Legkésőbb három év múlva szándékozik piacra dobni a Nio Eve önjáró autót, amely érzékelőkkel és mesterséges intelligenciával lesz felszerelve, és olyan lesz, mint egy guruló lakószoba. Az utasok bármivel foglalkozhatnak, mert nem kell majd a kocsi kormányzásával törődniük. „A kék ég közelít” – Nio kínai neve ezt jelenti. A határ az ég – ez is lehetne a vállalkozás mottója.
De addig is, amíg a Nio Eve ezt a határt eléri, először a Földön kell bizonyítani. A következő év elején piacra kerül a Nio ES 8. Ez egy 7 üléses családi elektromos autó. Először csak a hazai (a kínai) piacon bocsátják útjára, és csak utána terjesztik el más országokban is. A vállalkozó számára, aki egy távoli kis hegyi faluban nőtt fel, és gyerekkorában állatokat őrzött, a természetes környezet nagyon fontos: „Az éghajlatváltozás és a kínai szmoghelyzet indított el az utamon” – nyilatkozta a lapunknak májusban. William Li hozzá fog járulni ahhoz, hogy a szürke ég a hazájában kékre változzon.
Az újrakezdő:
Henrik Fisker, Fisker Inc. (Fisker részvénytársaság)
Henrik Fisker tervező ügyféllistáján nagy nevek szerepeltek, amikor hat évvel ezelőtt piacra dobott egy sportautót, amelyben a belső égésű motor mellett két elektromotor is volt. A dán születésű autótervező ügyfelei között volt Leonardo Di Caprio színész, Al Gore egykori amerikai alelnök és Justin Bieber popénekes. Ez a hibridautó a Fisker Karma, amely 100 km-en 2,4 liter szuperbenzint használ, és a széndioxid-kibocsátása 83 gramm, ami teljesíti a 2021-re megadott 95 grammos európai felső határt.
A takarékosság és az illusztris vásárlók ellenére a Karmának nem jutott hosszú élet. Novemberben, négy évvel azután, hogy a vállalat megkapta az alapító nevét tartalmazó Fisker Automotive elnevezést, fizetésképtelenné válva, csődbe került. A jelenleg 54 éves alapító eladta a vállalat maradékát a kínai Wanxiang konszernnek. Ezután a tervező, aki régebben az Aston Martin, Ford és BMW iránymutató típusokat tervezte, a gyökereire emlékezve, kigondolta, hogy különböző tárgyakat, pólókat, reklámzacskókat stb. a „Never give up” jelszóval díszítik.
A „Never give up”, vagyis a „Sose adjuk föl” nyilvánvalóan érvényes Fisker ambícióira az elektromobilitás terén. Néhány hónapja újra aktív ezen a területen. Ősszel egy új céget jelentett be, a Fisker Inc.-et. Még ebben az évben ki kell jönni egy autóval, amelynek az iparág előregyártott elemein túl kell lépnie, vélekedett októberben az indításkor az autófejlesztő. „Ez a cég forradalmat fog véghez vinni, a piacot az elektromos autók felé fordítja, és a világ meg fog változni”, nyilatkozott Fisker.
Az új Fisker-jármű, a Fisker EMotion közzétett adatai nagyon jól néznek ki. A kocsi legnagyobb sebessége 260 km/óra lehet, és a hatótávolsága (az a távolság, ameddig egy tankolással, illetve feltöltéssel eljut egy autó) 640 km. Ezek lényegesen magasabb értékek, mint a Tesla csúcsautójának, a Tesla Model S-nek az értékei. Henrik Fisker ezt egy újfajta akkumulátortechnikával fogja elérni. Részleteket erről még nem lehet tudni. És egyelőre a leendő autó ára sem ismert.
Az újrakezdő ebben a második nekifutásban hosszú távú sikerre törekszik. Ezt tükrözi a „Sose adjuk föl” jelszava. A kétkedőknek ezt válaszolja: „Mert én képes vagyok rá”.
A bérbeadó:
Robert Tönnies, Electrify Gmbh
Robert Tönniest, a Tönnies Holding Húsforgalmazó vállalat egyik résztulajdonosát
akkor kezdték érdekelni az elektromos autók, amikor elkezdett elektromos autót vezetni. Először egy Tesla elektromos autót vett, majd egy renningeni szakértőtől vásárolt egy elektromotorral felszerelt Käfer Cabriót. Élvezte ezeket az autókat. És minden egyes utazás alkalmával egyre erősödött benne a gondolat: „Világos, hogy az elektromobilitás fontos építőeleme lesz Németországban az energiaváltásnak.” Az energiaváltás a foszilis energiáról a megújuló energiákra való áttérést jelenti, ami fontos a fenntartható gazdaság eléréséhez. Tönnies nemsokára feltette ezt a kérdést: Az elektromobilitás miért nem népszerűbb a felhasználók között?
A következő, az internetes oldalakon is gyakran föllelhető válaszokhoz jutott: Nagyon kicsi az elektromos járművek hatótávolsága, túl kevés töltőállomás van, és maga a jármű túl sokba kerül. Tönnies be akarta bizonyítani, hogy ennek ellenére magánembereknek, vállalatoknak és egyéb szervezeteknek is megéri áttérni elektromos autóra. Kidolgozott egy könnyítést az elektromos autók iránt érdeklődők számára.
Az Electrify GmbH vállalatának az ügyfelei a múlt évtől kezdődően lízingelhetnek nem túl öreg, használt elektromos járműveket meghatározatlan időre. Az autók típusától és korától függően különböző árak vannak. A legolcsóbb lehetőségek évi 10 000 km használattal, havonkénti fizetéssel, beleértve az áramköltséget, körülbelül havi 100 euró megtakarítást jelentenek egy belső égésű motorral működő kocsihoz képest.
Ezzel az ajánlattal Tönnies Bielefeld környékére odavonzott egy ügyfélkört. Év végéig körülbelül 200 járművet lízingelnek, ami a következő évre felmehet 400-ra is. Az ügyfelek egyik fele privát ember, a másik különböző vállalkozások, szervezetek, így például kelet-Wesztfáliában a német Vörös Kereszt Szervezete. Tönnies sikeresnek érzi ezt a vállalkozást. A kereslet jelenleg meghaladja a kínálatot – nyilatkozta. És ráadásul alig van reklamáció. Az elektromos autók bérbeadása az ügyfelek teljes megelégedésével történik. Nem tartja magát úttörőnek. Az elkötelezettsége először csak hobbi volt, aztán valamennyire munka lett belőle. „És a vállalkozás sem veszteséges.” – nyilatkozott Tönnies – „Én mindig a húskereskedésben leszek otthonos. Az elektromobilitás témája nekem szórakozás. És meggyőződésem, hogy az energiaváltásban nagyon fontos, hogy mindannyian részt vegyünk.”