BMW nagy robogók – Üzletemberekre hangolva

A bajor vállalat első próbálkozása a nagy robogók között a félre sikerült C1 volt, a másodiknál nem voltak babonásak és ismét a C jelölést használták. Ezúttal a robogók király kategóriáját célozták meg, kapható elektromos változat is belőle, tavaly pedig megérkezett a kisöccse, a C400 X.
BMW C650 Sport,.C650 GT

A nagyobb robogók gyártását a BMW-nél az vezérli, mint a C1-nél: a tehetős üzletembereket átültessék városban és ingázásnál a mozgékony maxi robogókra. Prémium robogókra. A prémium szócska nem véletlen, mert az ára a kétkerekűeknek újonnan egy egész jó használt, és egy átlagos, új kisebb autó ára. Ez a négymilliós kategória.

A C600 Sport és a C650GT, tanulmány formájában 2010 őszén debütált, a Milánóban megrendezett EICMA kiállításon. A tervezők meglehetősen biztosak lehettek a sikerben, mert a széria gyártás 2011 december elsején indult. A robogókat soros elrendezésű, 60 lóerőt és 63 Nm-t teljesítő 647 köbcentis kéthengeres hajtja. A gyártást kiadták bérmunkába, a tajvani Kymco készíti a bajor erőműveket.

A robogóból két változat készült, a gyengébb szélvédelemmel ellátott a Sport verzió, amit inkább városi közlekedésre javasolnak. A GT testesebb és jobb a szélvédelme, ennek a szerepe inkább a "túrázás", a különbség közöttük száraz tömegben 12 kilogramm (249-237kg).

Mindkét változat alapja a 35 milliméter átmérőjű csőből készült, igen szilárd váz. Ennek köszönhetően a maxi robogók nagyon stabilak és jól irányíthatók, amihez hozzájön a jó első futómű és az elöl két tárcsás, gyárilag blokkolásgátlós fék. A végsebessége a Sportnak 180 km/óra, a GT-nek pedig175 km/óra, tehát az autópálya tempó nem okoz gondot.

A 2016-os ráncfelvarrást követően már széria a kerékkipörgés-gátló rendszer, a BMW a motoroknál is elég sok kütyüt alkalmaz, ezért bekerült az autóknál használt jelző rendszer, amely a sofőrt tájékoztatja a kormányon lévő felvillanó nyilakkal, ha oldalt jármű halad el. A ránctalanítást követően meg maradt a Flexcase elnevezésű, álló helyzetben bővíthető csomagtartó. A GT kivitel kereken hatvan liternyi bukósisakot és csomagot nyel el. A frissítést követően a C600 Sport típusjelzés, C650 Sportra módosult.

A bajorok nem érték be a C600 sikerével, 2014-ben kijött ennek a motornak az alapjaira épített elektromos változat, a C evolution. Ez a zöld masina Magyarországon nem kapható, a legközelebb Bécsben vásárolható meg. A nulla szennyezőanyag kibocsájtású drágaságból a spanyol rendőrség is rendszeresített jó néhány darabot. A kb. száz kilométer hatótávolságú járgánnyal rokonságban van a 2017-es EICMA-n bemutatott C400 X.

Ez a robogó a középosztályt célozza meg, mert a belépő szintet képviselő 350 köbcentis – nagy valószínűséggel az indiai TVS Motors-al közösen fejlesztett – motort kapta meg. Az egyhengeres 34 lóerős, a szintén szilárd csővázon nyugvó robogó 204 kilós. A kisebb, "olcsóbb" masinán látszik, hogy a mai kor terméke: LED-ből készült, igen futurisztikus világítótest adja a fényt. Ezen felül számtalan extra kapható hozzá, az ülésfűtéstől kezdve, sok mindenre lehet költeni a pénzt.

Benedek Attila

Fotó: BMW

Kapcsolódó cikkek

Honda X-ADV

Honda X-ADV – Az első többcélú motor

Amikor a motoroknál is megjelennek a suvok...

Piaggio MP3 YOUrban, robogó

Három keréken - Piaggio MP3 YOUrban

Ha a kétkerekű motort nem tartja biztonságosnak, váltson három kerékre!