BMW C1 – Egy sikertelen koncepció története

Elviekben minden adott volt a sikerhez: két jól hangzó márkanév, a gyár által végzett felmérések, de nem jött össze a kaszálás. Az egésznek a használt motor vásárlók örülhetnek a legjobban, mert a kékvérű robogó ára szépen a földbe állt...
BMW C1, B125

A sikertelenségnek egyedül a használt piac örülhetett, mert az újonnan kétmillió forintért árult robogót csak kevesen engedhették meg maguknak. Az ár a kék-fehér emblémás autók színvonalát hozta, az extrák között jó minőségű bőr üléshuzatot és sok más kényelmi felszerelést is találni.

A történet még az ezredforduló előtt indult. A legendás formatervező iroda és a BMW megalkotta az üzletemberek elit robogóját, amelyet bukósisak nélkül lehetett vezetni. A bajor márka tervei arról szóltak, hogy azt a réteget ültetik a motorra, akik eddig a veszélyessége miatt tartottak tőle. A két kerékre váltók a bukókeretben, a két biztonsági övben és a blokkolásgátlós fékben bízhattak. Ez volt a terv, a gyártás pedig nem a megszokott berlini üzemben, hanem a Bertone olaszországi gyárában folyt.

A felkészülés alaposságáról annyit, hogy a C1-el az autókéhoz hasonló törésteszteket is csináltak, így vizsgálták a biztonságosságát. Elviekben tehát minden adott volt a sikerhez.

A C1-es alapverzióját 125 köbcentis, 15 lóerős motor hajtotta, így teljesen ideális a B125-ös jogosítványhoz, amivel az autósokat próbálják átültetni motorra, robogóra. A csúcsmodellt papíron 200 köbcentis, a gyakorlatban 176 köbcentis 18 lóerős, egyhengeres hajtotta. A számok valamennyire jól hangzottak, de ennek ellenében ott volt a bukókerettel ellátott motor 185 kilós tömege... Viszonyításnak elég megnézni a a korabeli sportmotorok súlyát, amelyek anno pont ennyit nyomtak mérlegen. Viszont a sportgépek motorjában nem 15 lóerő fickándozott, hanem ennek többszöröse.

Magyarul a C1 vacak dinamikája vitte a sírba a különlegességet. A gyártás első évében (2000) 12614 darabot készítettek, de mivel az Egyesült Államokban nem forgalmazták, így csak az európai forgalmazás erősségében bízhattak. 2001 októberében adták fel, ekkor szüntették be a gyártás, ebben az esztendőben mindössze kétezer példányt készítettek.

A sikertelenség másik oka, hogy a legtöbb országban a BMW kijárta a hatóságoknál, hogy bukósisak nélkül lehessen vezetni a C1-et, de ezt nem minden piacon engedélyezték. Így a használatához sok helyen kötelezték a sisak viselést, nálunk fejvédő nélkül is lehet közlekedni a BMW különleges robogójával.

Benedek Attila

Fotó: BMW

Kapcsolódó cikkek

B125-ös jogosítvány – Autóról motorra

B125-ös jogosítvány – Autóról motorra

A váltás pillanata, amikor megunja az autós a forgalomban ácsorgást

Honda X-ADV

Honda X-ADV – Az első többcélú motor

Amikor a motoroknál is megjelennek a suvok...