Ford F150 kisteherautó
A Ford, a széria történetének a legradikálisabb változására szánta el magát 2014-ben: az alváz és a futóművek maradtak a régiek, viszont a karosszériánál gyökeres változtatást hajtottak végre. A hagyományos acélból készült fülkét és rakteret elhagyták, és azóta a katonai járműveknél használt, speciális alumíniumból gyártják a karosszériát. Ez a megoldás az elődhöz képest 317 kg-os „fogyást” jelentett.
A Ford reklámozó gépezete már a típus megjelenése előtt elkezdte a munkát, és az Egyesült Államokban a „csapból” is az F150 üzemanyag-takarékossága és könnyűsége folyt. A vevők azóta is lelkesen vásárolják a munkára és szabadidős célra is használt F150-et.
Persze nem minden annyira szép és jó, mint ahogy a Ford marketingesei elképzelték. Az első csalódás akkor érte a vásárlókat, mikor biztosítást kötöttek: minimum 10%-kal kellett többet fizetniük, hiszen a könnyűfém javítása drágább.
A második kellemetlenség, hogy az Egyesült Államokban 3000 fölötti a Ford kereskedések száma, amelyek többsége szervizt is működtet, eddig náluk lehetett javíttatni az F150-et. Ahhoz, hogy az alumínium karosszériás újdonságot is fogadni tudják, 50–70 ezer dollárt kellett a szervizeknek beruházni, amit nem mindegyik vállalt be. Így 2015-ben, csak 750 helyen lehetett az újdonság karosszériáját javíttatni. Ezért jóval hosszabb távon kellett szállítani a balesetes, komolyabb javításokra szoruló autót. Ezt tetézték a megemelkedett óradíjak és javítási idők.
Az Edmunds.com amerikai internetes lap elvitte jobb hátsó sárvédő cserére az 52 ezer dollárért vásárolt tesztautójukat, a hagyományos acél karosszériánál négy napba és 600 dolláros munkadíjba került a művelet.
A frissnél átlagban 7–10 napot vett igénybe a munka, a végösszeg pedig 4138 dollár volt. Ez azért fontos dolog, mert házilag, pl. egy farmon már nem lehet hegeszteni, kicserélni a megsérült sárvédőt, hanem az autót muszáj szakszervizbe vinni.
Az első időkben az F150 sikere koránt sem volt olyan biztos, mint azelőtt. Az egyik nehezítő tényező, hogy a konkurensek egyre több nagy-szilárdságú, könnyű acélt használtak, ezen felül dízel motorokkal próbálták az F150 gazdaságosságát felülmúlni.
Ha ez nem lenne elég, a Chevy erős felvilágosító reklámkampányba kezdett, amiben az F150 magas javítási költségeire és a hosszú javítási időre tették a fókuszt. Később az acél rakteret is összevetették a könnyebben sérülő alumíniummal, ebből az alázós reklámból a Honda jött ki a legjobban, mert a Ridgeline kisteherautójuk plató burkolata, nagy szilárdságú műanyag...
Az F150, a történtek ellenére is vezeti az eladási listákat.
Benedek Attila