Hétüléses autó – Négy milliós kedvezmény a hétülésesre?
A Nissan az utóbbi években az elektromos autózás úttörőjeként elég sokat tett le az asztalra. Piacra dobták a Leafet, amely mára egész használható elektromos autóvá cseperedett és a piacon is jól teljesít. A Leaf technikáját használva készült el az E-NV200 elektromos furgon és annak körablakos, személyautós változata az Evalia. Ezek a zöld autók tavaly megkapták a nagyobb akkumulátort (40 kWh), így a hatótávjuk eléri a gyakorlatban a 200 kilométert.
Ez már be is határolja a felhasználási területüket: leginkább városban vagy kb. napi 150-180 km távolságú ingázásra érdemes használni őket. Az elektromos Evalia induló ára 12,8 millió forint, amiből optimális esetben mindkét támogatási összeg lejön, így 8,8 millióval kell számolnia a környezettudatos nagy családnak.
A 4,56 méteres, hétüléses autó adatai elég bizalomgerjesztőek: 2,8 méteres létrát lehet szállítani az utastérében... Két üléssel 2940 literes, öt üléssel 2110 literes, hét üléssel pedig – beleszámolva minden elérhető tárolót – 870 literes a csomagoknak jutó tér. Az autó különleges extrája, hogy áramforrásként is használható, így szabadtéri rendezvényeken vagy vészhelyzetben ez a képesség jól jöhet.
Eddig szépnek és jónak tűnik a Nissan E-NV200 Evalia, és egy zölden gondolkodó családnak ideális járműnek tűnik. Azért adódnak vele gondok. Az egyik, hogy az autó 2010-ben kezdte a karrierjét, ami azt jelenti, hogy lassan búcsúzik a modell. Ennek a hátránya, hogy a friss vezetési asszisztensekkel és baleset megelőző megoldásokkal nincs annyira ellátva, mint az újabb fejlesztésű társai.
Az autónak haszonjármű az alapja, így nagy komfortot, finom kidolgozottságot ne várjon tőle a vásárló. Kevésbé széles, mint a frissebb társai, ezért például nem fér el a második sor ülésen három gyerekülés, és az ülései sem a legkényelmesebbek. A két állami támogatásra is alkalmas hétüléses – egyelőre – egyedüli a piacon, mert a Tesla hétüléses elektromos autói – a magas áruk miatt – kiesnek a nagycsaládos kedvezményből.
A fent említett hátrányok ellenére az autónak az a nagy ütőkártyája, hogy az üzemelétetése minimális pénzből megoldható. Az olajcsere és a hagyományos motorú autók pénzt evő, időszakos karbantartási munkái, itt minimálisak vagy nincsenek. Ha otthon is tölti a gazda a járművét, akkor is baráti lehet az egy kilométerre jutó költség. Ezeket érdemes összevetni 150-200 ezer kilométeres távon egy hagyományos típussal, ekkor tisztán látható, hogy mennyi pénzt lehet az elektromos családi autóval megtakarítani.
Benedek Attila
Fotó: Nissan