Hétüléses autók – Teljesen azonos családi autók, öt márkától
A nemsokára körbe járt fogalomnak az angol elnevezése bagde engineering, ezt jelvénycserés autó tervezésnek is lehet magyarítani. A kifejezés azt jelenti, hogy x autógyár kifejleszt egy modellt y néven. A kész autót b márka is megkapja, és eltérő hűtőráccsal, jelvényekkel, jó esetben áthangolt futóművekkel, máshogy pozicionálva piacra dobja, z néven. Így dolgoznak együtt, ennek az előnye nyilvánvaló: hatalmasat spórolt b márka az új modelljének a fejlesztésén. A műfajnak a koronázatlan királya a General Motors, amely alá anno rendkívül sok márka tartozott, így jól tudott takarékoskodni. A vesztüket az okozta, hogy gyakran túlzásokba estek és sokszor nézték hülyének a vásárlókat. Az átjelvényezésben igazából csak arra kell vigyázni, hogy ne lógjon ki nagyon a lóláb.
Aktuális példa a Mercedes kisteherautója, amely a Nissan Navarára épül. Ez nem gond, csak a vevők se hülyék és nem lehet mindent lenyomni a torkukon. A két autó között több millió Ft az árkülönbség. A vacak eladások mutatják, hogy az eltérő jelvény nem csábítja vásárlásra a vevőket. Ezzel a hosszas felvezetéssel értünk el a tárgyunkhoz.
Mielőtt meglepődne az olvasó: így működnek az autógyárak és így takarítanak meg komoly költségeket. Esetünkben a PSA és a Toyota együttműködését vesszük górcső alá, aminek eredménye, hogy öt márka kínál, azonos technikát. A PSA csoport a DS prémium márkát, a Peugeot-t, Citroënt és az Opelt takarja, amely az Egyesült Királyságban Vaxhall néven fut.
Most azt mutatjuk meg, hogy a különféle márkánál, milyen nevek alatt futnak a szerkezetileg azonos autók. Még egyszer hangsúlyoznánk: ebben nincs semmi bűn, az autóipar régóta így működik, akinek ez új információ, az valószínűleg elég bicska nyitogatónak tartja. Ennél akad ”szebb” és meredekebb példa is. Érdemes utánaolvasni az órás cégek működésének, amikor azonos szerkezet ketyeg a több tíz vagy százezer vagy ennél nagyobb árkülönbségű órák belsejében...
A ”leleplezéssel” az a cél az, hogyha megtetszett egy hétüléses modell, de mondjuk másik márkánál található ismerős vagy nagyobb kedvezmény, akkor nyugodtak vágjon bele a váltásba.
A Citroënnél Berlingo/Spacetourer néven futó típusokat, a Peugeot-nál Rifterként és Travellerként árulják. Akinek az Opel jelvény szimpatikusabb, az választhatja Opel Combo/Vivaro feliratokkal a hétüléses autókat, amiket Vauxhall-ként is kínálnak.
Hogy a japánok minél kevesebbet bajlódjanak a járművek fejlesztésével, átvették a franciák haszonjármű parkját… Náluk az említett két autó Proace City és Proace Verso néven kapható.
Benedek Attila
Fotó: gyárak