Autó bemutatók a CES-en
Az „Elektronikai cikkek bemutatóján” (Consumer Electronics Show) már régóta nemcsak televíziókat, drónokat és más tisztán elektronikus cikkeket mutatnak be. Az autóiparban is előretört az információs technológia. És mindkét területen nagyon nagy a fejlődés. Így a CES mindkét területen kirakatot képez a jövőbe. A legjobb példa: mialatt a Mercedes Detroitban a G osztályú terepjárók legújabb, több mint 2 tonnás változatát hozza ki, Las Vegasban egy új, az Apple Sirijéhez hasonló beszélő készülék (intelligens személyi asszisztens) jelenik meg. A készülék által mondott „hideg a lábam” rövid mondat elég lesz ahhoz, hogy a kocsiban levő komputer a lábtérben a fűtés irányát megváltoztassa.
A konkurens Volkswagen és Hyundai a CES-t arra is használja, hogy nyilvánosságra hozza az Aurora Innovations Inc. céggel való együttműködését. Az Aurora a Szilícium-völgyben (Silicon Valley) működő sztárcégek egyike, melynek vezető szerepe van az autonóm autók fejlesztésében. Mindkét autógyár föl akarja használni az amerikaiak tudását ahhoz, hogy 2020-ra az önjáró járművek piacra kerülhessenek. És világosan látszanak a jövő követelményei is. Egyértelmű tendencia: Kevesebb gomb, nagyobb kijelzők és egyszerű használat a mind jobban kifejlesztett beszélő készüléknek (intelligens asszisztensnek) köszönhetően.
A bemutató egyik kimagasló érdekessége a svájci Rinspeed cég „Snap” elnevezésű busz típusa. Ennek a járműtípusnak a különlegessége nemcsak az, hogy önállóan, vezető nélkül közlekedik, hanem az alsó részre különböző felső részeket lehet helyezni, és így többek között akár áruszállításra vagy városnézésre is lehet használni. A CES egyik sztárja egy eddig alig ismert cég. Ez a Byton nevű kínai startup vállalat, amely egy SUV-ot (szabadidő autót) mutatott be, amely 2019-től Kínában már piacra kerül, és ami mindenben különbözik a konkurens cégek, egyebek közt a Tesla kocsijaitól.
A szokásos irányító eszközök helyett egyetlen nagy, 1,25 méter széles interaktív képernyő van, amely kézmozdulatokkal is irányítható, ezenkívül a kocsiba épített rendszer arcfelismerésre is képes, ennek alapján azonosítja az utasokat és a vezetőt, és a kocsi kinyitása is ennek segítségével történik.
Míg a CES-en bemutatott prototípust még vezetni kell, világos, hogy amikor jövőre már az utakon is megjelenik a kocsi, akkor autonóm (vezető nélküli) autó lesz. A kocsik hajtása egyébként elektromotorral és 500 km hatótávolságú akkumulátorral történik. Természetes, hogy a Byton kocsijai is elektromos hajtásúak. Ezt már nem is említik, Las Vegasban ez már egészen természetes. És a CES-en is, ami a világ legfontosabb autóbemutatója.