Alfa Romeo 4C – Versenytechnika és élmény központ
A néhány körös próba a Zsámbék mellett lévő vezetéstechnikai központban történt, annak is a nagy körén. Még mielőtt az olvasó szuper iriggyé válna, néhány körülmény: a pálya bójákkal volt belassítva és az előttünk lévő felvezető autót kellett követnünk. Annyit még az eseményről, hogy a kétüléses menetpróbája a szerzőnél négy fordulót jelentett a jobb első ülésen, majd következett két kör a volánnál.
Az élmény érdekes. A mesterségesen előállított kipufogó hangok, menetszabályozókkal teli rakott autók, szupergyors turbódízelek, kényelmes utazó autók világához szokott érdeklődőnek az Alfától gyorsan el megy a kedve. A 4C az előbb említett járművekhez képest nyers, nagyon nyers.
Ez annyit jelent, hogy közúton szinte minden csatorna fedelet, eldobott cigaretta csikket észre lehet venni benne, mert a rugózása kemény. A motor a benn ülők mögé van csavarozva, tehát úgy 30-40 centire van a fűltől. Aki nem kedveli a komfort nélküli sportkocsikat az meneküljön, mert leginkább utcai közlekedésre alkalmas versenyautónak lehetne jellemezni a 4C-t.
Nincs benne kormány rásegítés, a talaj fölött bő 30 centivel van az ülés, tehát ha valaki derékfájós, vagy a lábait nehezen tudja mozgatni akkor felejtős a kétüléses Alfa. (A kiszálláskor könnyedén lehet Benny Hill Show elemeket csinálni.) Szintén meneküljön, aki nem kedveli a hangos autókat, annak kínszenvedés lesz a 4C.
A versenyautós életérzés nem csak az előbb leírtakból fakad, hanem attól is, hogy egy szénszálas központi vázban van a két ülés. Ez a műszaki dolgok iránt rajongókat nagyon fel tudja villanyozni, főleg úgy, hogy ez a fekete "kád" a rácsavarozott segédvázakkal együtt 107 kiló, az egész autó pedig 895 kilós... Ettől olyan szilárd az Alfa és stabil az utakon.
Az előbbi sorok, a 4C érzelem mentes leírása az íróasztal mögött ülve, a műszaki adatokat böngészve. Érdemes kiegészíteni azzal, hogy a középmotoros autócskát kétliteres, 240 lóerős motor hajtja, ami 350 Nm nyomatékot tud. Ha csak a 4,5 másodperces 100-ra gyorsulást és a felvonultatott technikát nézzük, akkor megéri a 21 milliót az Alfa.
A trükk ott van, hogy a Lorenzo Ramaciotti által rajzolt gyönyörűséget nem lehet, csak úgy nézni, hallgatni, vezetni, mint egy átlagos autót. A kocsi olyan érzelmeket ébreszt, ami a sokféle négykerekűt vezetett autós-újságírós társaságot is elkápráztatta. A 4C-ből áradó hangok lenyűgözőek. A motor úgy szól benne, hogy elég nehéz szavakkal leírni, a hatását a legjobb úgy illusztrálni, hogy képzeljen el az olvasó kb. húsz fős férfi társaságot, akik lelkesen hallgatják a pályán száguldó piros járgány hangját és közben asztakurváznak. S türelmesen arra várnak, hogy vezessék az autót vagy beüljenek a jobb egybe.
Belülről még jobb a hang: a forgós motornál hallatszik a turbó sivítása, a lefúvó szelep hangja, amikor elengedi a túlnyomást. Ezt fűszerezik a mechanikus zajok, plusz a G erők hatása a testre és persze a nagyon közvetlen kormányzás, ami alacsony sebességnél nehéz. Ezeket megtapasztalva mindenki vigyorogva szállt ki a vezető ülésből.
A legjobb az egészben, hogy az előbb leírtak nem újságírói túlzások, tényleg így történtek a dolgok.
Benedek Attila
Fotó: Alfissimo, Alfa Romeo, Benedek Attila
Műszaki adatok
Alfa Romeo 4C Coupé
Hossz/szél./mag.: 3989/2090/1183 mm
Motor: 1742 cm3, 240 LE/ 6000, 350 Nm/2100
Gyorsulás (0-100 km/h): 4,5 s
Ár: 21 350 000 Ft (Alapár: 21 350 000 Ft)
Tesztautó: FCA CCE Kft.