AMTS – Tuningautók, a teljes paletta

Az autótuning elég kényes terület, mert a hatóságok itthon időnként "utaznak" a tuningolt autókra, és előszeretettel szabadítják meg a rendszámától a leültetett masinákat és küldik szigorított műszaki vizsgára. Persze ehhez köze van a szinte nulla engedékenységgel rendelkező szabályzásnak, amiben azért van valami: a házilag, lefűrészeléssel készült ültetőszett és más barkács megoldások életveszélyesek, nem csak a tuningolt autó vezetőjére, hanem a közlekedés többi résztvevőjére is. De azért a hatóságok rugalmatlanságának is van egy határa. Az AMTS ezen a téren is példát mutat, mert idén is legálisan tuningolt, lepapírozott Audi TT volt a főnyeremény.

A való életbe visszahozó felvezetőt követően a tuningolás széles palettája következik, ahol a belépő szintet az autó kozmetikások jelentették, ezen cégekből sok jelen volt az AMTS-en.

Még komplett autómosót is kiállítottak a szabad téren!

A következő lépcsőt a fóliázás jelentette, helyben is meg lehetett tekinteni a fóliázás menetét, az autók között volt Nissan GTR és más csodamasina is. Innen kezd elágazni a tuning, aminek a vonalait alig lehet követni, felsorolni pedig szinte lehetetlen.

Az "alját" talán a rat, a patkány stílus képviseli, itt többségében rozsdás, kopott, fényezés nélküli járgányok találhatók. Ezeknél a vasmunka jól láthatósága és a mesterséges igénytelenség a lényeg, ennek a stílusnak a gyöngyszeme volt a kombi Volvo S40-es, ami fényezetlenül kellette magát.

Az autó gyártók, nemzetek szerinti besorolása is segít a tájékozódásban. A német, a japán és az amerikai vonal is jól elkülöníthető stílust jelent, ehhez még hozzájönnek az öreg autók, különösen a hajdani szocialista autók átépítései.

Az amerikai masinákat és az öreg gépeket ismét jól elkülönítették a többiektől, itt az egyénre szabott custom carok, hot rodok és más amerikai alapú járművek voltak egy kupacban.

A díszletek vissza vittek a múltba, amikor még Daytona homokos tengerpartján mérkőztek meg egymással az autók. A magas hölgy, korhű ruhában gereblyézte a homokot a standon.

A másik végletet azok a mozgó szobornak is tekinthető masinák adták, amelyek motor és futómű alkatrészei is le voltak krómozva, a csúcsot idén a bőrrel burkolt karosszériájú BMW vitte el, amely talán egy kárpitos műhelyt reklámozott.

A márkaklubok is kitettek magukért, közöttük voltak Lada, Audi, BMW, Lancia, VW, Opel tulajdonosokat tömörítők, hogy csak a nagyobbakat megemlítsük. Aki él hal a hangnyomás versenyekért és az autó hifikért, az is kedvét lelhette az idei AMTS-en: ezekből a hangzásra kihegyezett masinákból is volt szép választék.

Benedek Attila

Fotó: szerző