EGR szelep tisztítás - Érdemes rá figyelni

A mai dízel és benzinmotoroknak a része az EGR szelep, aminek a cseréje nem olcsó mulatság.
EGR szelep tisztítás - Érdemes rá figyelni

A mai dízel és benzinmotoroknak a része az EGR szelep, aminek a cseréje nem olcsó mulatság. Hogy lehet megtisztítani vagy a cseréjét megúszni?

A környezetvédelmi intézkedéseknek köszönhetően, a mai autók motorjai olyan bonyolulttá váltak, hogy régebbi atomerőművet és űrhajót is túlszárnyal néhány új motor összetettsége.

A hasonlat sajnos nem akkora túlzás, mint amennyire elsőnek látszik. Az autók zöldebbé tétele az 1970-es években kezdődött és az 1980-as években indult meg igazán. Ekkor jött „divatba” Európában a katalizátor. A görög eredetű szó azt a folyamatot jelenti, mikor különféle anyagok, körülmények, felgyorsítanak pl. kémiai folyamatokat. A katalizátorban lévő fémek tisztítják meg a motorból kijövő kipufogógázokat. A témához kötődik az EGR szelep, amelynek első bevetése az 1970-es években történt. A három betű egyébként a kipufogógáz visszavezetés angol szavaknak a kezdő betűit takarja.

Ez a technika úgy működik, hogy az EGR szelep a belsőégésű motor hengereibe - szabályzottan - visszavezeti a kipufogógázok egy részét. A technika megjelenésének az oka rendkívül egyszerű: így csökkentik le az igen mérgező nitrogén-oxidoknak a szintjét.

Nem túl barátságos az a környezet, amiben az EGR szelep és a hozzá tartozó csövek, szabályzó elemek dolgoznak. A kipufogógázok hőmérséklete 500-800 fok közé tehető, ez a gáz, az EGR szelepen át jut vissza a motorba, általában lehűtve...

Az EGR szelepnek és a csöveknek a gáz továbbítási képességét egy másik tényező is nehezíti: ez pedig a kipufogógázban lévő korom szemcsék és az elégetlen olaj maradványok. Ezek az anyagok előszeretettel rakódnak le az EGR szelepen, a gáz elvezetésére szolgáló csövekben, a Coolerben, a motor szívócsövében és a szívószelepeken is...

A huncutság ott található, hogy az EGR rendszer - azaz a motort tisztább üzeművé tévő technológia - a dízel és benzin motoros autókban is szerepet kapott. Azért mindkét motorfajtánál használják az EGR szelepet, aminek sajnos borítékolható az eltömődése. Ennek az egyik jele az ingadozó vagy a rossz alapjárat. Ha az EGR szelep beszorul vagy lassabban működik, akkor ez lassabb gáz reakciót is eredményezhet. A nagyobb és költséges javítások megelőzése céljából érdemes az EGR szelepet időnként megtisztíttatni. Ezzel a beavatkozással, megelőzhető a jóval nagyobb költségekkel járó EGR szelep csere.

Benedek Attila

Kapcsolódó cikkek

Hogyan használd autóban az ózongenerátort?

Hogyan használd autóban az ózongenerátort?

Mire jó egyáltalán egy ózongenerátor? Mutatjuk.

Elon Musk árnyékában

Az elektromos autók úttörői

Akik próbálják utolérni a Teslát.