Mercedes Unimog – A terepjárás csúcsa

A német legenda már elmúlt hatvan éves, de ennek ellenére őrzi a trónját. Ez az az járgány, amely a suvok között is ott van. Ha igazán ki akar törni valaki a tömegből, Unimogot kell vásárolnia!
Mercedes-Unimog

Az Unimogot a szabadidő-autók felől is meg lehet közelíteni, erre létezik több példa: az elsőt 1994-ben, maga a gyár készítette. A Funmog az arab piacok meghódítására szolgált és egy tucat példányt építettek belőle.

2005-ben a Brabus készített egy öt példányos mini sorozatot az U500-as szériából (Unimog U500 Black Edition). Itt már ízléses első lökhárítót és látványos bukókerettel ékesített rakteret álmodtak a tervezők az autóra.
Változnak az idők, 2017 végén azt is megcsinálták, hogy a Mercedes G modell karosszériáját tették az Unimog alvázra. Mindezt a kínai piacon mutatták be, ezek után a világjáró, mindenhol elmenő Unimog lakóautó már nem újdonság. Mielőtt belelkesedne az olvasó: egyetlen hátránya a mindent legyőző terepesnek, hogy teherautós jogosítvány kell a vezetéséhez.

A jelenlegi választék három fő osztályba sorolható, a járművek megkülönböztetését segíti a számrendszer. A kompakt osztály jelzése az U betűt követően kettessel kezdődik, az utána lévő szám utal a motor teljesítményére. A hármassal és négyessel kezdődő modellek rejtik a közepes sorozatot, az ötössel indulók pedig a nehéz szériát.

A kompakt a 2,8 m-es tengelytávnak köszönhetően - néhány személyautót is megszégyenítő - 12,6 m-es körön fordul. Ha valaki az autók kompakt osztályából indul ki (VW Golf osztály), annak csalódnia kell: 7,5 és 10 tonna közötti a "kis" Unimogok össztömege... A kommunális munkákra teljesen ideális a kompakt széria, mert egyik oldalról a másikra, eltolható a kormánya. Ez pl. út tiszításnál vagy korlát mosásnál jön jól.

A közepes és a nehéz szériát az U318–U530 típusjelek között kell keresni. Itt is nagynyomású olajjal működtetik a számos kiegészítőt (hidrosztatikus hajtás). A sebességváltónál választható az igen lassú haladásra optimalizált munka fokozat és a megszokott közúti közlekedésre alkalmas mód. A nehéz szériánál az össztömeg elérheti 14,5 tonnát.

Unimog alkalmazási területeit nehéz felsorolni, a nem teljes lista a következő: mezőgazdaság, erdőgazdálkodás, energia-szektor, építőipar, vasút, katasztrófavédelem, tűzoltóság, útfenntartás, katonaság, nehéz utánfutó vontatás, sivatagi autóversenyek szervizautója, ezen kívül előszeretettel alkalmazzák expedíciókon kísérő és lakóautóként.

A számtalan felhasználási terület közül egyet feltétlen ki kell emelni, ami a vasúti telephelyeken alkalmazott Unimog. Az autó hajtásrendszerét jellemzi, hogy a vasúti kiegészítőkkel felszerelt munkagép 1000 tonnás tehervonat szerelvényeket is tud mozgatni!

Benedek Attila

Fotó: Mercedes-Benz

Kapcsolódó cikkek

Citroën Berlingo teszt

Új Citroën Berlingo teszt – 28, 750, 1050 és 4000

Megérkezett az új Citroen Berlingo, öt és hét üléssel is elérhető

DS7 Crossback

DS7 Crossback – Luxus, francia módra

Megérkezett Magyarországra a DS legnagyobb szabadidő-autója

Suzuki Vitara teszt

Suzuki Vitara teszt – Okosabb és két lézerrel érzékel

Új színek, új motor és okosítás - ez jellemzi az új Vitarát