B125-ös jogosítvány – Autóról motorra

Ha unja már a dugóban ácsorgást és az elveszett időt a forgalomban. Ingázáskor a reggeli és a délutáni csúcsforgalmat, amiben alig halad, akkor itt az ideje változtatni. A robogó rovat pont ezt a réteget célozza meg.
B125 robogó

Elsőként azt érdemes megnézni, hogy miként lehet hivatalosan átülni négy kerékről kettőre vagy háromra. Az első lehetőséget az jelenti, hogy a B kategóriás, tehát személyautóra szóló jogosítvánnyal már vezethető ötven köbcentis motor. Ez a műfaj a kis sebessége miatt nem annyira ajánlott városon kívül, mert országúton inkább forgalom akadályozó, ugyan ez helyzet a városi utak gyorsabb szakaszain is, ahol például hetvennel lehet menni. Ebben a környezetben a sűrű forgalomban való közlekedés már-már életveszélyes egy lassú kismotorral.

A hazai sajátosság, hogy előszeretettel használják nagyobb köbcentis motorokat, főként robogókat, ötvenesként. Ezzel a trükközéssel nem szerencsés élni, mert a rend éber őrei is figyelik ezeket a járműveket, amelyek általában 70, 80 és 125-ös motorok. A lebukásban az a legveszélyesebb, amikor a rendszám köteles nagyobb motorral, rendszám nélkül baleseteznek, ez az a szituáció, amiből jól kijönni nem lehet.

Visszatérve a tiszta vonalra, 2012-ben vezették be a B125-ös jogosítvány kategóriát, ami annyit jelent, hogy aki B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezik, az egy rövidebb képzést követően megkaphatja a vezetői engedélyt 125 köbcentis, max. 15 lóerős motorkerékpárra. Hogy a 125-ös, ultra könnyű sport motorral se mehessen a B125-ös jogsival a motoros, létrehoztak egy 0,1 kW/kg határt. Ez kizárja az előbb említett, könnyű és erős, de ez miatt nehezebben uralható gépeket a használatból.

Ennek a kategóriának a célja, hogy minél több autós ültessenek át motorra, így csökkentsék a nagyvárosok zsúfoltságát és a környezeti terhelést. A különbözeti vizsga ára változó, iskolától függő.

Mielőtt bele élné magát az olvasó és fellelkesülve rohanna B125-ös jogsit szerezni, érdemes előtte pár dolgot tisztázni. Ha előtte kisebb-nagyobb rendszerességgel robogózott, vagy forgalomban hajtotta a családi Simsont, akkor nem lesz nagy ugrás a 125-ös ligába tartozó motor kezelése. Elviekben a különbözeti vizsga és a plusz órák után simán meglehet a vizsga, de ez csak akkor működik, ha van gyakorlata.

Ha viszont nincs szinte semmi rutinja a motorozásban, érdemes előtte gyakorolni és kipróbálni a motorozást, hogy ne érje csalódás a motor kezelését illetően. Erre a legjobb megoldás órák vétele profi oktatóktól, ami a legbiztonságosabb módja a tanulásnak. Ezt azért éri megcsinálni, hogy a gyakorlatlanság=ügyetlenség ne vegye el a kedvét az egésztől. Ez mellett ott a kiadási oldal: a pót órák vétele és az újra vizsgázás ne gyarapítsa feleslegesen a költségeket.

Benedek Attila

Kapcsolódó cikkek

Honda X-ADV

Honda X-ADV – Az első többcélú motor

Amikor a motoroknál is megjelennek a suvok...

Aprilia Scarabeo, robogó

Scarabeo – Olaszország bejárása

Egy robogó, amely már önálló márkaként él tovább