LEVC VN 50 - Megérkezett Magyarországra a londoni taxi, haszonjármű kivitele

A klasszikus londoni taxi formájú haszonjárművel árut szállítani, a legmenőbb dolgok közé tartozik. Főleg, ha tudjuk, milyen régi és kalandos a ma már csak zöld autókat készítő márka története.
LEVC VN 50 - Megérkezett Magyarországra a londoni taxi, haszonjármű kivitele

A Gablini csoport által forgalmazott, 5,5 köbméteres rakterű, karakteres külsejű haszongépjármű rengeteg technikai érdekességet rejt. Ezekről és a műszaki adatokról itt olvashat.

Most pedig vágjunk bele a leánykori nevén LTI-nek rövidített vállalat múltjának az ismertetésébe. Mivel a márka angol, ezért borítékolható a kalandos előélet.

A történet főhőse Robert ”Bobby” Jones, aki a vezető beosztásban dolgozott a Hollick & Pratt vállalatnál. Ez a cég abból élt, hogy alvázakra, egyedi autó karosszériákat épített. Jones önállósította magát, a cége pedig Carbodies néven indult útjára (1919). Az első nagyobb megrendelés, az MG-től és az Alvis Cars-tól érkezett. Építettek nyitott és zárt karosszériás autókat, és persze speciális, csak taxizásra szánt modelleket is.


A háború utáni első taxijuk, az Austin FX3 volt, amiből hétezernél többet gyártottak. 1954-ben, Jones eladta a vállalatát az egyik angol autóipari csoportosulásnak, a BSA-nak. amely 1973-ig tartotta meg a taxikra specializálódott vállalkozást.

1973 és 2013 között a Manganese Bronze csoport volt az autógyár tulajdonosa. 1992-ben átnevezték a három részlegre bontott céget, ezt követően már London Taxi International néven kell keresni (LTI). 1997-ben dobták piacra a direkt taxinak tervezett, jellegzetes külsejű, dízel motoros modellt (TX1). Aminek az utódja a nemzetközi piacokon is sikeres TX4 volt (2007).

A 2010-es esztendő arról vált ismertté, hogy a kínai Geely 20 százalékos részesedést vásárolt a vállalatban, közben The London Taxi Company-ra változott a nevük. Az akkor forgalomba lévő típusnak a gyártósorát el is költöztették Kínába, így könnyen el tudták látni a távol-keletet a klasszikus formájú, de modern londoni taxikkal.

Két év múlva kapta meg a cég a ma használt nevét, amely a London Electric Vehicle Company szavaknak a kezdőbetűiből áll össze. Az LEVC-vel a kínai tulajdonosnak komolyak a tervei. Ezért 325 millió fontos beruházással, Coventry városa mellett létrehoztak egy összeszerelő üzemet. A termelés nagyságrendjét mutatja, hogy 2017-ben, 36 ezer autót gyártottak.


A legfrissebb járművük a taxiként és shuttle autóként is kapható LEVC VN50 kishaszonjármű, amelynek a hazai forgalmazása már elindul. A négykerekűnek az érdekessége – a Volvókból ismerős alkatrészek mellett – hogy a technikája igen különleges. Az LEVC VN50 hajtáslánca úgy működik, mint a friss Nissan Qashqai, és az Mitsubishi Outlander PHEV: ezekben az autókban a belsőégésű motort, csak az áramtermelésre használják. Közvetlenül nem is kapcsolódik a hajtásba.

Benedek Attila

Fotó: LEVC

Kapcsolódó cikkek

Ford F150

Ford F150 kisteherautó

Az alumínium előnyei és hátrányai.

LEVC VN 50 - Megérkezett Magyarországra a londoni taxi, haszonjármű kivitele

LEVC VN 50 - Megérkezett Magyarországra a londoni taxi, haszonjármű kivitele

Különleges, tölthető hibrid kishaszonjárművel bővült a hazai kínálat.

Az év kisteherautója - VW Amarok V6

Az Év kisteherautója: Volkswagen Amarok V6!

A német kisteherautó a kényelmével és az erős motorjával érdemelte ki a címet