MG elektromos autók - Hosszú út vezetett idáig
Ha kíváncsi arra, hogy az MG manapság, milyen elektromos autókat és tölthető hibrideket kínál, annak ide kell kattintania.
A nyolcszögletű jelvény, benne az M és G betűkkel 1924. május elsejétől hivatalos jele a márkának. A sztori kicsit korábban kezdődött, mert Cecyl Kimber az 1920-as évek elejétől egy Morris autókkal kereskedő vállalkozásnál dolgozott. A kreativitásából arra is tellett, hogy saját maga által tervezett karosszériákkal lássa el ezeket a járműveket.
Kimber Specials néven futottak az első időben az autók, majd váltott a Morris Garage szavakból álló MG-re. Az első MG autónak a premierjét, az 1928 októberében rendezett Londoni Motor Show-n tartották. Ekkor már MG Car Corporation néven kellett keresni a céget.
Az 1945-ös esztendő nem csak arról ismert, hogy ekkor tért véget a második világháború, hanem arról is, hogy Cecil Kimber, vonat baleset következtében elhunyt.
A márka léte ezt követően kezdett igazán kalandossá válni. A könnyű, sportos kocsikat készítő MG 1952-ben vált a British Motor Corporation részévé. A BMC összefogott több angol autómárkát, a cégháló vacakul és lassan működött.
Az egy éves tulajdonlást követően, 1968-ban az MG átkerült a British Motor Holdingtól, a British Leylandhoz (BLMC). Ez a cégcsoport is örökölte az elődei nehézkes működését, miután széthullott, az MG-t átvette az Austin Rover (1990).
Ez az anyacég sem volt a stabilitás mintapéldánya, mert mindössze 1990 és 1992 között volt tulajdonos. Majd jött a British Aerospace és a BMW. Ez idő tájt, a zömmel Honda alapú Rovereknek volt a sportosabb kiadása az MG. Mindössze 8 évet élt meg a BMW uralom, mert 2000-től már MG Rover Group néven futottak.
A kék fehér évek krónikája: 1994-ben a Land Roverrel, Roverrel együtt, a BMW tulajdonába ment át az MG és, akkor is a sportos márka szerepét osztották rá. 1995-ben került piacra az MG F, a középmotoros, a Mazda MX5 ligájába tartozó, kis kétüléses sportkocsi.
A müncheni vállalat 2000-ben unta meg, hogy zsák számra küldje a pénzt az angol betegek megmentésére. Ezért a Land Rover az indiai Tatánál landolt, az MG és a Rover pedig egyesülve próbált túlélni. Az MG-re itt is a sportos autók szerepe jutott, de azért komolyabban vették a dolgot. Megjelent a V8-as motor és a hátsó hajtás a Rover 75-ös karosszériájában és egy komoly sportkocsi piacra dobása is tervbe volt véve.
A történetnek az lett vége, hogy 2005 júliásában kínai kézbe került az MG, a manapság SAIC motor néven futó vállalat vásárolta meg a csődbe került angol céget.
A távol-keletiek egész jól felélesztették a márkanevet. A fokozatos építkezésnek és modell paletta bővítésnek köszönhetően – az utóbbi években – a legnagyobb növekedést elérő márkává vált az MG a puding szigeteken.
A fénykorában kétmilliónál is több új autót felvevő piacon, 2019-ben 14061 autót értékesítettek, 2020-ban, a Covid-19 által, többször lezárt országban pedig 18415 darab MG került a vevőkhöz.
Az MG közben nem csak Kínában és hajdani brit birodalom területén terjeszkedik, hanem nemrég nyitottak kereskedő hálózatot Németországban. Az MG manapság jó ár/érték/felszereltség arányú, aránylag friss technikával ellátott, tölthető hibrid és elektromos autókat árul Európában.
Benedek Attila
Fotó: MG