Autót a netről?

Senki nem vásárol szívesen személyautót interneten – állították nem is olyan rég az autókereskedők. A koronavírus okozta helyzet miatt kénytelenek voltak átgondolni a fenti kijelentésüket. Most sokukat a kihalás fenyegeti...
Autót a netről? - autó webáruház

A forradalmi változás az lesz, amikor az online kereskedők használtautóival megtöltött üvegfalú kamionok járják az országot, amelyek úgy néznek ki, mint gyerekkorunk Matchbox-kamionjai, amire sok kisautó ráfért – mondja az Auto1 start-up tulajdonosa, aki a német wirkaufendeinauto.de használtautó eladási portált működteti. A portál a használtautópiacot teljesen átalakítja, minden online zajlik, egészen addig, amíg a vevő ajtaja előtt elé nem gördül a vásárolt autó. Az Auto1 hamarosan megjelenik a tőzsdén. A tulajdonos 1 milliárd eurora számít. A becsült cégérték 6 milliárd euro körül van, annak ellenére, hogy még soha nem hozott profitot.

Láthatjuk, hogy mekkora növekedési potenciál van az online kereskedelemben! Jelenleg 100-ból 1 autót adnak el az interneten. Új autók estén is csak a kereskedelmi folyamat beindítását szolgálja az internet. Vannak használt és új autó hirdetések a neten, a gyártók, forgalmazók hatalmas összegeket költenek el netes reklámokra, azonban minden procedúra vége az, hogy be kell menni az autókereskedésbe, hogy szemügyre vegye az autót egy értékesítő segítségével, elmenjen egy tesztvezetésre, kialkudja az árakat, megrendelje az extrákat és végül aláírja az adásvételi szerződést.

„Ez aligha változhat meg... A pandémia alatt talán némi online kereskedés tapasztalható volt, ám ez hosszú távon nem marad így. Egyszerűen a vevő szeretné látni, megfogni, érezni az autót, szükség van az értékesítő szaktanácsaira, valamint közvetlen gyártói eladás az értékesítők kihagyásával nem elfogadható” – mondja a Német Autóipari Egyesület vezetője, Antje Woltermann.

Ezt mintha néhány éve már a divat- és a bútoriparról elmondták volna... Ezekről sem tudták igazából elképzelni, hogy a vevők majd rendelgetni fogják a neten és most mégis így van! Az autókat nem lehet csomagszállítókkal házhozvinni, de ez azt jelentené, hogy ne lenne egyre fontosabb az e-kereskedelem az autóipar számára?

A BMW, Mercedes és más gyártók egyre inkább erősítenék ezt a vonalat is. Az internetes kereskedők száma rohamosan emelkedni fog – ők ebben hisznek. A Daimler értékesítési vezetője bejelentette, hogy a Mercedes EQA-t 17 országban interneten teszik rendelhetővé és 50%-os értékesítéssel számolnak online csatornákon keresztül. A célcsoport a városi, internet-felhasználók. A konkurens BMW a forgalmazókat terelné online platformra, videókonferenciás tanácsadásban és autóértékesítésben gondolkodik. A jövőben interneten lennének rendelhető autók és házhozszállítás. Természetesen a helyi képviseletekkel kooperálna.

Jelenleg még nehezen elképzelhető, hogy a gyártók lemondanának autóházaikról. A vásárlók szemében az értékesítők, a szakemberek, a szerelők a márka megtestesítői, megoldják a problémákat, válaszolnak a kérdésekre, elsimítják a vitákat. A márkaképviseletek dolgozóira, forgalmazókra most hatalmas nyomás nehezedik az elektroautók megjelenésével, de még emellett is át kell mentenie vállalkozását az online térbe. Az újautó vásárlás az elmúlt évek alatt ötödével csökkent, a pandémia alatt ez még kevesebb lett – ráadásul kevesebb javítás is van. „A koronavírus terhet rótt az iparra, sokan csődbe mentek. A könnyítések után is számíthatunk még csődökre, néhány olyan kereskedés, amely most zombiként van jelen, eltűnik” – mondja a stratégiai tanácsadó. A vásárlóknak azonban nem kell aggódni. Szinte minden sarkon van egy autókereskedés.

A gyártóknak viszont többet kellene a digitális kínálatra fordítani. Aki az analóg világban marad, nem fog túlélni.

Felfordulás várható az iparban: az elektromobilitás közép- és hosszútávú növekedése csökkenéseket hozhat az autóiparnak, mivel nem kell annyi karbantartás hozzá. Ez főleg a javítással foglalkozó vállalatokat érinti majd.

Az elektromos autónak – mint például a Tesla – nem kell olajcsere, kevesebb mechanikus elem van rajta, ezek miatt kevesebb rajta a szerelnivaló. A műhelyeknek ezért át kell gondolniuk, hogy hogyan tudnak ehhez a jövőben alkalmazkodni, idomulni. Persze a gyártóknak továbbra is szükségük van szervizpartnerekre, akik az első kapcsolattartók maradnak.

Az online autókereskedelem úttörője látszólag hasonlóan gondolja. Bár a Teslát Elon Musk, a Tesla-vezér kedvezmények és alkudozás nélkül, csak online szeretné értékesíteni, ugyanakkor kibővíti saját üzleteinek hálózatát. (Csak Németországban 23 üzletet, 13 szervizközpontot üzemeltet és hármat hamarosan még nyit.) Ha tömeggyártást akar a Tesla, még több fiókpartnerre lesz szüksége – mondják a szakértők. A „régi típusú” értékesítésnek még mindig hatalmas ereje van. A Tesla az elmúlt évben Európában 97.791 járművet adott el. Volkswagen és a Renault - kereskedőin keresztül - ezek háromszorosát tudta eladni.

Képes lesz-e a Tesla hosszú távon egyedül kezelni eladásait? Az összes folyamat saját fejlesztése drágább lenne, mint partnereket szerződtetni maga alá. Az épületek és a kiállító járművek rengeteg tőkét kötnek le, és az üzlet alig hoz profitot.

Akárhogy is, az Auto1-hez hasonló vállalatok profitálnak a Teslából. A tőzsdei környezet aligha lehet a mostaninál kedvezőbb egy olyan cég esetében, amely összeköti az autóvásárlást és az internetet.

Kapcsolódó cikkek

Ford Mustang Mach-E - A vadló újragondolva

Ford Mustang Mach-E - A vadló újragondolva

A Ford első komoly elektromos autója, ami természetesen suv.

ID.3

VW ID.3 - Előretolt helyőrség

A Bogár, és a Golf nyomában az ID.3