Kia Stonic LX Exclusive 1,4 MPI – Követi a trendeket

A Kia legfrissebb újdonsága természetesen a szabadidő-autó, amely teljesen megfelel a piac jelenlegi elvárásainak. Az arany középutat képviselő, a pár év múlva legtöbbet érő motorral tettük próbára.
Kia Stonic teszt

A Stonic egyik meglepetése a motoroknál történt, a mai turbós korszak ellenére a koreaiak betettek a kínálatba két szívómotort is. A 100 lóerős 1,4-es alatt ott az 1,25 literes 84 lóerős, ami ebben az autóban valószínűleg kevés, de van az jó ár/ felszereltség és soha sem siető vevő, aki majd bevállalja.

Két csúcsmodell lesz, egyik az ezer köbcentis benzines a háromhengeres turbós, 120 lóerővel és 171,5 Nm nyomatékkal. A Stonic karakteréhez a legjobban a 260 Nm-t tudó, 110 lóerős 1,6 literes turbódízel áll.
A rövid próbán a 100 lóerőt és 133 Nm-t tudó négyhengeres motorú Stonic-ot sikerült megízlelni. Az ezer kiló körüli autót megmozgatta, de sportosságot és eget verő dinamizmust nem ettől a motortól kell várni. Azoknak tökéletesen megfelel, akik csak közlekedni szeretnének és sok elvárásuk nincs az autó dinamizmusával kapcsolatban. Ide tartozó intelem: ezzel az "erőművel" szerelt autóval ne tervezzenek a hegyekbe sok kirándulást, főleg megpakolva, és négy személlyel.

A plusz pont az 1,4-es mellett, hogy egyszerű a szerkezete (nincs turbó, levegő visszahűtő), így valószínűleg sokáig megbízható lesz. A bevezető utolsó mondata így válik érthetővé: amikor eladja az első és a második tulajdonos, akkor jól fogja tartani az árát, mert a használt piacon kevés lesz a szívó motoros autó.

A váltók terén is bőséges a választék, az 1,4-es, hatsebességes kézi kapcsolásúval érhető el. Némely motorhoz ötsebességes kézi váltó jár, nemsokára érkezik a hétsebességes, dupla kuplungos kivitel és a hatsebességes automata.

Az, hogy a Kia villámgyorsan piacra dobta a Stonic-ot az nem véletlen, annyira pörög a suvok, főként a kisebb suvok piaca, hogy kis túlzással vétek kihagyni egy napot is az értékesítésből. Az előrejelzések azt mutatják, hogy 2020-ra, csak ebben a méretosztályban, 2,07 millió szabadidő-autót fognak eladni!
Ez azt jelenti, hogy az Opel Corsa által jellemzett, 4 méter körüli kisautóktól és a megcsappant egyterű kínálatban keresgélőktől jön át majd sok vásárló.

Két fontos adat arról, hogy miért lett olyan, amilyen a Stonic: az egyik, hogy a vevők 15 százaléka márka hű a kategóriában. (Ez nagyon kicsi érték.) A vásárláskor pedig a vásárlók döntését 43,2 százalékban befolyásolja a formaterv. Ezért tettek óriási hangsúlyt a dizájnra.

A Stonic elérhető kétszínű fényezéssel, így húszféle külső színt, és ötféle belsőt lehet kombinálni az autónál. Sportos, egyenes aljú a kormány, a műszerfal mai trendeknek megfelelően szét tagolt, és egész jól néz ki. Puha műanyagokat nem kell keresni, Suzuki szintű, kemény, de tartós burkolatokat találni az ajtókon, a műszerfalon. A váltó körüli tárolók aljába jut bizonyos felszereltségnél gumírozott alj.
Az autóba könnyű a beszállás, mert az ülések kicsit magasabban találhatók, mint a hagyományos modellekben. A tér is elegendő, a hátsó ülésen el lehet férni, egy 190 centi körüli személy mögött, a térd épp, hogy éri az ülés háttámláját.

A divatos külső/belső mellett, nem maradhatnak ki a vezetés segédek és más elektronikus segédek sem, ezekből is megtalálható minden fedélzeten.
A végére pár szó a futóműről, a próbált autón 15 colos kerekek voltak, ezzel átlagos volt a kocsi rugózása. A terepjárást sugalló suv külsővel vigyázni kell, mert az egy illúzió: meredekebb kapubejárókon elég könnyen leér a lökhárító alján lévő koptatócsík.

Benedek Attila

Fotó: Benedek Attila

Kia Stonic LX Exclusive 1,4 MPI

Hossz/szél./mag.: 4140/1760/1505 mm
Motor: 1368 cm3, 100 LE/ 6000, 133 Nm/4000
Gyorsulás (0-100 km/h): 10 s
Ár: 4 649 000 Ft (Alapár: 3 699 000 Ft)
Tesztautó: Kia Motors Magyarország

Kapcsolódó cikkek

SsangYong Tivoli teszt

SsangYong Tivoli DLX 1.6 XGI – Az első építőelem

A SsangYong belépő modelljét, a Tivolit teszteltük

Toyota Prius teszt

Toyota Prius 1.8 Hybrid Executive – Takarékossági célszerszám

Szuper takarékos a Toyota negyedik generációs hibridje