Jeep Wrangler Unlimited Rubicon (JK) – Emlékezés

Tavaly év végén leplezték le a legfrissebb Wranglert, amely legalább annyira dögös, mint a kifutó modell. Ez egy jó alkalom visszatekintésre, hogy milyen is volt az elődje.
Jeep Wrangler Rubicon teszt

Elsőként egy kis tájékoztatás a Wrangler gyári kódjairól, a jobb megértés végett: a nemrég kifutott modell JK belső néven futott, az utódja pedig JL, így könnyebb a két generáció megkülönböztetése.

A dögös külső megtévesztő, ugyanis az ős Jeep szellemiségét leginkább tovább vivő autó nem illik bele a mai kifinomult, terepjárónak látszó, szabadidő-autós világba. Ezért okozhat csalódást annak, aki kipróbálja. Akinek nagyon fontos a kényelem, kis túlzással, elmenekül a Wranglertől, az ok az autó felépítésében keresendő.

A Wrangler nem illik bele a mai Tündi-bündi, kényelem orientált suvok világába, mert kemény a rugózása, a terepváltót és a differenciálzárakat kézzel kell kapcsolni. Ráadásul érteni kell hozzá és figyelni rá, hogy ne tegyen kárt a sofőr a hajtásrendszerben. Az meg különösen kellemetlen, hogy az automataváltója "mindössze" ötsebességes. Ezen felül az utastérben a műanyagok kopogósak, egyszerű a kialakításuk. Erős túlzással, az egyetlen „XXI. századi” darab az utastérben a tenyérnyi méretű kijelző és az automata légkondicionáló.

A "kőkorszak” persze látszat: széria tartozék a blokkolásgátlós a fék, start-stop rendszerrel szerelt motor, a menetstabilizáló elektronika (ESP) és jó pár más vezetési segéd. A Wrangler nyersesége a merev futóművektől és az alvázas kialakításból ered. Ez a felépítés közútra nem a legoptimálisabb, a kormányzása kevésbé közvetlen, mint a vele azonos méretű, alvázat nélkülöző szabadidő-autóké.

Az általunk tesztelt autó különbözött az átlag Wranglertől, mert a Rubicon kivitel volt, annak is négyajtós, Unlimited verziója. Ezt gyárilag erősített futóművekkel szerelték, az alján a kritikus részeket védőlemezekkel burkolták, az első stabilizátora – a jobb terepjárás érdekében – pedig kikapcsolható. A habot a tortán a zárható differenciálművek jelentették.

A nyomaték sokszorozó "felező" az automataváltóval kombinálva 0,8 km/órás csiga tempóra is képes, ez a sebesség sziklákon közlekedéskor jön jól. Az említett műszaki dolgok a gyakorlatban azt jelentik, hogy a legrázósabb terepeken is jól elboldogul az autó, ami nagyon fontos: károsodás nélkül.
A következőket nyújtja a Wrangler: az úthibákat hamar észrevenni a fülkében, a felépítése miatt nem sportautós a kanyarokban való viselkedése. Előnye a felépítésnek és a ballonos abroncsoknak, hogy nem szükséges árgus szemekkel figyelni az utat, kis túlzással bármilyen gödrön, úthibán – károsodás nélkül – keresztül lehet menni. Ez hazánkban piros pontot jelent.

Terepen olyan élményt ad a vezetése, amit kevés autó biztosít. A bemutató terepjárós részén belementünk a Wrangler bal oldalával az út melletti 40 centi körüli mély, saras, vizenyős árokba. Az árokjárás közben izgett-mozgott a kocsi, majd néhány tíz méter múlva szépen kievickélt az elsőre kilátástalannak tűnő helyzetből. A mély keréknyomokkal tűzdelt sárban fűszerezte a kocsikázást a keresztbe-hosszába csúszkálás. A saraskodás közben az autó irányítható maradt, az élvezkedés pedig elsőrangú volt.

Az alacsony fordulaton 460 Nm nyomatékot produkáló 2,8 literes dízelmotor az automataváltóval kombinálva ideális társ volt ebben a mókában. Egy fontos megjegyzés a végére: a Wrangleren nem terepgumik voltak, hanem M+S mintázatú, utcai használatra való téli abroncsok.

A Wrangler Rubicont a kinézete mellett az ilyen élmények adása miatt lehet szeretni, ekkor villámgyorsan eltörpülnek a hátrányai. A mai világban, elég kevés autó rendelkezik ennyire erős karakterrel és jó terepjáró képességgel.

Benedek Attila

Fotó: Benedek Attila, Jeep

Jeep Wrangler Unlimited Rubicon
Hossz/szél./mag.: 4751/1877 /1865 mm
Motor: 2777 cm3,
Teljesítmény/nyomaték/fordulaton: 200 LE/3600, 460 Nm/1600
Gyorsulás (0-100 km/h): 11, 7 mp
Végsebesség: 169 km/óra
Szabad-magasság: 257 mm
Ár: 12 910 000Ft
Tesztautó: Fiat Group Automobile CEE Kft.

Kapcsolódó cikkek

Volvo XC60 hibrid teszt

Volvo XC60 T8 Inscription teszt I. – A feltűnés nélküli luxus

A Volvo XC60 ölthető hibrid kivitelét teszteltük

Weisz Fanni, Lexus UX

Lexus UX – Technika, árak és a tapasztalatok

Megvan a hazai ára az új Lexus UX-nek

DS3 Crossback

DS3 Crossback teszt II. – Luxus kicsiben

Kipróbáltuk a francia luxusmárka, stílusos belépő modelljét