Suzuki Swift Sport – Az élhető sportosság mintaképe

A fent emlegetett ”szuper GTI-t” a gyár szinte biztos, hogy nem fogja megcsinálni, a drágasága miatt. A drágaságon leginkább a kifejlesztéséhez szükséges összeget értjük, nem azt, hogy kb. 3 millióval adnák drágábban a tovább spécizett Swift Sportot. Ennek oka, hogy - a mostanában termést hozó toyotás együttműködés ellenére - még mindig kicsi cég a Suzuki, ezért nagyon alaposan meg kell gondolni, hogy mire költenek. Az autó rajongókat bezsongató imázs modell kifejlesztése - ilyen szinten - veszélyes dolog tud lenni.

Aki morcosabb hangra, több lóerőre vágyik, annak a tuningcégeket tudjuk ajánlani, akik már elkészítették a csomagjaikat az autóhoz, 170-180 lóerős verziók is elérhetők belőlük… Nem beszélve a szénszálas motorháztetőről, a markáns hátsó légterelőről és más finomságokról.

Így meg is érkeztünk a tesztautónk legnagyobb ”hibájához”, a halk kipufogóhoz. Ez is annak a tervezési filozófiának az eredménye, amire az átlagos Suzukikban fókuszálnak: a mindennapi használhatóság. A ”gond” az, hogy a motor hangja csak magasabb fordulaton érkezik meg igazán, átlagos használatban az autó túlságosan civilizált. Ennek előnye, hogy autópálya tempónál és fölötte is élhető a kocsi, a kipufogó hang abszolút nem zavaró.

A használhatóság nem áll meg a hangnál, hanem tovább gyűrűzött. Feszes, de a mindennapos közlekedésben teljesen elviselhető a rugózás, nincs meg a néhány konkurensekben fellelhető kényelmetlen keménység.

Az extra keménység a nagy hanggal együtt szórakoztató rövid távon és élvezhető is, de a mindennapokban együtt élni egy versenyautószerű sportmodellel, a legtöbb embernek már teher.

A meglepően kényelmes és jó oldal tartású ülések is az élhetőséget szolgálják, a mókás bennük, hogy nem külsős cégtől vásárolja Suzuki, hanem a saját fejlesztésük.

Az 1,4-es BoosterJet motor kvalitásai tudnak vicces dolgokat okozni. Az teljesen rendben van, hogy a városi közlekedés és a gyorsulgatások párosa 7,5-8 literes fogyasztást produkál. Ez a műfajjal jár. A habot a tortán az jelenti, hogy közúton, normális haladással ezt le lehet vinni 4,7 literre…

A Swift Sport mozgatásáról 140 lóerős turbómotor gondoskodik, amelyre sajnos nem érvényes a kiterjesztett extra garancia. Ennek oka, hogy csak a hazai gyártású modellek kapták meg a para-mentesítő, az autó használt értéket igen csak megnövelő hosszú garanciát.

A 140 lóerő mellett ott egy másik lényeges adat: a tömeg. Tesztautónk 970 kilót nyomott a mérlegen, ez párosítás nagyon jó tömeg/lóerő arányt mutat. A könnyű és szilárd karosszéria jól hat a vezethetőségre. Amit az is bizonyít, hogy az autó kikapcsolt kipördülés gátlóval (ESP) is remekül kanyarodik és végtelenül semlegesen viselkedik.

Aki szeret vezetni, az jó fog szórakozni a Swift Sporttal a kanyargós utakon, ezt támogatja a jól kapcsolható, hat sebességes, kézi kapcsolású váltó is. A tesztautónkhoz járó ”extra” volt a sárga fényezés, az átlagos Swifteknél jobban domborodó sárvédők és a szénszálas műanyagot utánzó betétek. Plusz a látványos darázsos matrica. Ennek az optikai tuningnak az eredménye, hogy tesztautónkat meglehetősen sokan megnézték, kortól, nemtől függetlenül.

Benedek Attila

Fotó: a szerző

Suzuki Swift Sport

Hossz/szél./mag.: 3890/1735/1495 mm

Motor: 1373 cm3, 140 LE/ 5500, 230 Nm/2500-3500

Gyorsulás (0-100 km/h): 8,1 s

Ár: 5 490 000 Ft (Alapár: 5 990 000 Ft)

Tesztautó: Magyar Suzuki Zrt.