Audi Q5 2,0 TDI quattro teszt – A hibája a tökéletessége

Az Audi, BMW X3 kategóriájú suvjának a bemutatását a legegyszerűbb egy utazás leírásával lehet megtenni. A négykerék-hajtás teszi” bolond” biztossá az autót, így a tél, a rossz időjárási és útviszonyok kis túlzással eltűnnek a 4x4-es szabadidő-autót hajtva. A vizes, időnként havas utak nem jelentettek gondot, néhány próbát csináltunk vele a hegyekben, ami abból állt, hogy a jobb oldali kerekekkel a hóban álltunk, a bal oldaliakkal meg a vizes aszfalton. Így csináltunk pár startot. Hogy több tudományosságot vigyünk a tesztelésbe, megtettünk ebben a fura helyzetben pár száz métert is. A Q5 iránytartásával és kormányzásával nem volt gond, arra ment az Audi, amerre kormányoztuk. Ez viselkedés a 4x4-es rendszer, a téli gumik, a jó futómű és a hajtásszabályzás összehangolt hármasának köszönhető.  

A budapesti csúcsforgalomban és a kanyargós hegyi utakon is ötösre vizsgázott a Q5 hétsebességes váltója. A lényeges dolog a dupla-kuplungos szerkezetnél, hogy a reakció ideje minimális, nincs "gondolkodás" alacsony sebességű manőverezésnél, a váltási sebesség pedig nagyon gyors. Ez meglepően fontos tétel egy prémium suvnál, mert az összképbe eléggé bele tud rondítani egy rosszul programozott, "tájoló" váltó. 
A menetdinamikai programok közül néhányat kipróbáltunk, Sport állásban bekeményít a rendszer, a rugózás feszesebbé válik. Később, az úthibákon bukdácsolva azt hittük, hogy Sportban maradt a kapcsoló, de nem: kiderült, hogy a Q5 alapbeállítása feszes. 

Az autó jóindulatú, a különféle vezetés segédek teszik a dolgukat, nem avatkoznak be tolakodóan. A Mátra víz átfolyásos, kanyargós útjain csak egyetlen túl bátor kanyarodás volt, ekkor a menetstabilizáló program beavatkozott és kezelte az elinduló megcsúszást. 

Az utastér

Az autó belseje az Audi minimalista formatervezői elveit követi. Az aprólékosság olyan dolgokban nyilvánul meg, mint a tükör és a hangerő állító gombjának a recézése. Máshol ezt műanyag gombbal megoldják, itt gondosan megmunkált fémet használtak.
A középkonzolnál szerencsére megmaradtak a fizikai gombok, így a fűtés/hűtés szabályzás és más alapfunkciókat rendkívül egyszerű kezelni. Felesleges ezért a műszerfal tetején lévő táblagépet használni, plusz pont ezért a megoldásért. Az érintő képernyős táblagépet keveset nyomkodtuk, ami le jött a használatából, hogy jól kezelhető és átlátható a menürendszere.

Az utastér csendessége nem a véletlen műve, a dupla rétegű zajszigetelős szélvédő mellett, elérhető a dupla rétegű első oldalablak is. Ezzel az extrával érdemes élni, mert extra csendet csinál. 
Az ülések kényelmesek, érdekes módon szövet borítást kaptak, a fülkében szál csiszolt fémbetét dobta fel a megszokott, szürke színű, jó minőségű burkolatokat.                    

A Q5 motorválasztéka két részre tagozódik, a kétliteres TFSI motor az egyetlen benzines felénk, amely 252 lóerővel hajt. A csúcsmodell jelenleg a friss fejlesztésű háromliteres V6-os dízel, aminek a 286 lovával könnyedén lehet letologatni az autópálya belső sávjában szédelgőket. 
Aki nem jár sokat német autópályán és civilizáltan vezet, azoknak megfelel az általunk is próbált 190 lóerős kétliteres. A 190 lóerő és a 400 Nm a hazai utakra elegendő, ami az új Q5-nek 7,9-es százas sprintet és 218 km/órás végsebességet biztosít.     

     

A végére maradt a cím megmagyarázása. A Q5 nagyon jól megcsinált, nagyon jól összerakott, nagyon jó technikát felvonultató autó, látszik, hogy a mérnökök és a formatervezők sok időt töltöttek az apró részletek kidolgozásával. A "baj" pont ez: a Q5 józan ésszel tervezett, érzelemmentes tárgy, ami jól teszi a dolgát. A klasszikus értelemben semmi fogást nem lehet találni rajta, csak azt, hogy minimális érzelmeket gerjeszt. 

Benedek Attila

Fotó: Benedek Attila         

Hossz/szél./mag.: 4663/1893/1659 mm
Motor: 1968 cm3, 190 LE/ 3800-4200, 400 Nm/1750-3000
Gyorsulás (0-100 km/h): 7,9 s
Ár: 15 428 000 Ft (Alapár: 10 985000 Ft)
Tesztautó: Porsche Hungária