VW ID.3 - Előretolt helyőrség

Érdemes egy picit hátrább lépni és a VW stílusváltását megnézni. A német vállalatot kis híján csődbe vitte a dízel botrány, de az egészből meglehetősen jól jött ki. Egyedül azért menekült meg, mert a jó öreg Európában nagyságrendekkel gyengébbek a fogyasztóvédő szervezetek. Ha az amerikaihoz hasonlóan erősek, akkor már nem lenne a VW konszern. Ez sajnos nem hatásvadász állítás.

A VW váltásának a lényege, hogy teljes mellszélességgel ráfeküdt az elektromos autók fejlesztésére. Ennek előfutáraként jó pár tanulmányt bemutattak. A különböző méretű és stílusú koncepciókban közös, hogy a direkt az elektromos autóknak tervezett padlólemez az alapjuk (MEB).

A nagyságrendet, amiben gondolkodnak a németek, a számok mutatják a legjobban: a VW konszern 2025-ig húsznál több, teljesen elektromos autót dob a piacra. 2025-től pedig egymillió elektromos autót akar gyártani, évente... Ezek kifejlesztéséhez és a céljaik eléréséhez 2020-ig 11 milliárd eurót költenek...

A programnak az első látható jele az ID.3, amely a kompakt kategóriában azaz a Golf osztályban indul a hódító útjára. A VW ezt az autót a harmadik mérföldkövének tartja, az elsőt a Bogár jelentette, a másodikat pedig a Golf.

Erre minden esély adott, ugyanis a foglalózható 4,2 méteres autó – később – már három akkumulátor csomaggal lesz elérhető, amely három hatótávolságot és három árat jelent.

Az őszi Frankfurti Autószalonon bemutatkozó változat a középső szintet képviseli. Itt 62 kWh-ás akku adja az energiát, amely papíron 450 kilométeres hatótávolságot biztosít. Az árcédulán 35 ezer eurós összeg látható.

A belépő szintű autó lesz a legolcsóbb (30000 euró), amihez 48 kWh-os akku és 330 kilométeres hatótáv tartozik. A csúcsot az egyterűs külsővel rendelkező ID.3-nál az 550 kilométeres hatótávolságú változat jelenti.

A VW az ID.3 bemutatásának a módszerével a Teslát követi. A vevők úgy adhatják le a jobban felszerelt, limitált felszereltségű drágább autókra a visszavonható ezer eurós megrendelést, hogy nem látták miként néz ki. Eddig ugyanis csak a színes álca fóliával leragasztott példányokról közölt képet a VW, amiből csak saccolni lehet, hogy milyen lehet a nagy belterű elektromos autó valódi külseje.

A számok jól alakultak: az első 24 óra után tízezer fölé nőttek a regisztrálások, egy héttel a rendelési könyv megnyitása után pedig meghaladták a 15 ezret. A legtöbb foglaló Németországból és Norvégiából érkezett, jól teljesített az Egyesült Királyság, Svédország és Hollandia is.

A Tesla Modell 3-hoz nem csak a bevezetési kampánya hasonlít az VW ID.3-nak, hanem egy kicsit a várakozási idő is: az első tulajdonosok 2019 végén vagy 2020 közepe körül kapják meg az autójukat.

Benedek Attila