Vezetéstechnikai képzés a Fordtól – Ha már az állam nem csinálja...

Aki kicsit járatosabb a hazai autós képzések terén, az tudja, hogy kb. egy kézen megszámolható azon szervezetek, vállalkozások száma, akik a témával foglalkoznak. Az ő munkájuk által válik jobbá, biztonságosabbá a közlekedés. Ezek azok csoportok, akik ténylegesen tesznek érte, hogy kevesebben halljanak meg és sérüljenek meg a hazai utakon.

Halvány remény már felcsillant, mert az állam pár éve kifizeti néhány tréningre jelentkező díját és az autós újságok is hirdetnek képzést az olvasóiknak. Tehát végre elindult valami mozgolódás.

Ezzel érdemes szembe állítani azt, ami nyugat-Európában megy, ahol már az 1980-as évektől kezdve képzik az autósokat... Ez mutatja a lemaradásunkat. Tőlünk nyugatabbra a helyi autóklubok, szervezetek egész egész jól kiépített rendszerben nem csak a cégek alkalmazottait oktatják, hanem a magánembereket is. Kint az autós kultúrába egész jól bele ivódott a vezetéstechnikai pályán történő csúszkálás, gyakorlás.

A korábban említett elmozdulás ellenére a rendőrség és az állam jelek szerint a könnyebb módszert választja, de ez érthető: a költségvetésnek jól jön a radarozásból befolyó évente tízen milliárd forint bevétel. Ennek ellenére a baleseti mutatók romlanak. A megoldás a problémára persze nem a még több radar, a még több ellenőrzés és a még több büntetés szent háromság fokozása, hanem a munkásabb módszer.

Amely áll a gépjárművezető oktatást átalakításából, a friss jogosítványos sofőröket - és a régieket is - be kellene terelni a vezetéstechnikai centrumokba. Ezzel a módszerrel, hosszabb távon ténylegesen le lehet vinni a balesetek számát és meg lehet óvni az állampolgárok életét. Jóval tudatosabbá lehet tenni így a vezetőket.

A helyzetet látván, a hazai Ford képviselet tavaly itthon is meghonosította a 2003 óta működő Ford alapítvány által finanszírozott vezetőképzést. A Ford Driving Skills of Life (FDSFL) 18-26 év közötti fiataloknak szól, akik rendelkeznek jogosítvánnyal.

A félnapos ingyenes tréningen idén 340 fő vett részt és kapta meg az oklevelét. A nagy sikerű rendezvényt jövőre is megtartják, ahol az idén lemaradt ifjak megtanulhatják a vészfékezést és az autó megcsúszásának a kivédésének az alapjait.

Fontos még, hogy - a kék ovál által kifejlesztett segédeszközök segítségével - megtapasztalják azt is, hogy alkoholos befolyásoltság, kábítószer hatása alatt vagy másnaposan vezetve, mennyit romlik a reakció idő vagy a mozgáskoordináció.

A kék ovál eddig, 41 országban tette elérhetővé a tréningjét.

Benedek Attila