Rivian, a Tesla rivális, kevesebb tűzijátékkal

A vállalat éppen tíz éves, az alapítója az MIT-n doktorátusi címmel végzett mérnök, Robert "RJ" Scaringe. A startup hasonló küldetéssel rendelkezik, mint a Tesla, csak kevesebb a ”tűzijáték” körülötte. Igazából tavaly kerültek reflektorlénybe, amikor bemutatták Los Angeles-i International Auto Show-n az R1T és a R1S járműveiket. Ezeknek a technikája lenyűgöző.

A Teslákhoz hasonlóan testes gördeszkához hasonlít a padlólemezük, amelyben helyet foglalnak az akkumulátorok és a villanymotorok. Az autó hatótávja az akkumulátorok számával vagy bekapcsolásuk mennyiségével szabályozható. A padlóban 105, 135 és 180 kWh teljesítményű áramtároló kaphat helyet. Ezek 368, 480 és 680 kilométeres hatótávolságot biztosítanak. Gyors töltéssel félóra alatt, kb. 320 kilométerre elegendő energia vihető be a Rivianba.

Ami igazán lázba hozza az érdeklődőket az a hajtás, ugyanis a kerekekhez lejutó teljesítmény 200 LE/kerék. A járművek nyomatéka a legkisebb akkunál 560 Nm, a két nagyobb csomagnál 1120 Nm. Az áttételeken keresztül az azonnal rendelkezésre álló nyomaték durva: a kisebb akkunál 7000 Nm, a két nagyobbnál pedig 14 ezer Nm... A leggyorsabb verzió kb. 3,1 másodperc alatt gyorsul százra.

A belső is követi Teslára jellemző iskolát: viszonylag egyszerű az utastér, de az extrém minimál dizájnú Tesla 3-nál azért jóval több. A műszerfal közepén 15,6 colos érintőképernyő található, a vezető előtt pedig 12,3 colos kijelzőt helyeztek el.

A járművek pakolhatóság terén leelőzik a Teslát, és vele talán csak a Bollinger kelhet versenyre, amely valódi, 4x4-es elektromos terepjáró. (A Land Rover Defender és Jeep Wrangler keveréknek felel meg a Bollinger, amiből szintén csinálnak kisteherautót.)

A Rivian orrában 330 literes csomagtartót alakítottak ki, a kisteherautóban (R1T) hátsó sárvédő előtt lévő, keresztben elhelyezett tárolóban 360 liternyi poggyász fér el.

Ez nem minden: a hátsó ülések alatt 95 literes a nyílást alakítottak ki, a raktér padlója pedig 200 literes a tárolót rejt. Pluszban ott a pickup és a testes suv raktere.

A néhány centi híján 5,5 méteres autók a kint divatos teljes méretű kisteherautóknak és a rájuk épülő, hétüléses óriás szabadidő-autóknak a konkurensei. Elől dupla lengőkaros futóműveket használnak, hátul pedig több lengőkaros rendszer tartja úton az autókat. A kocsik tengelytávja hasonlatos a Ford F150-hez. Ez azért is jött jól, mert - a közutakon - amerikai legnépszerűbb kisteherautójának a ruhája alatt tesztelik a Riviant.

Ez a műszaki alap és a jó kidolgozás lázba hozta az érdeklődőket. Az év eleje körül 700 millió dolláros befektetést indító Amazonnak nagy tervei vannak a Riviannal. A velük gyártatott elektromos és önvezető furgonok, a cég kiszállításait tehetik zöldebbé. Ezen felül beléphet a cég az autóiparba is, sok borsot törve a hagyományos autógyárak orra alá.

A négy amerikai telephellyel és egy Egyesült Királysági bázissal rendelkező Rivian másik nagy ”fogása” a Ford, amivel az együttműködést néhány napja írták alá. Elsőre furának tűnhet a műszaki alapok átadása a kék oválnak, de a két cég teljesen más vevőkörnek dolgozik. A Rivian a 70 ezer dollárról induló R1T kisteherautóval és az R1S szabadidő-autóval a prémium márkáknak jelent konkurenciát. A Ford az USA-ban az átlagembernek szállít 900 ezer körüli F150-et, évente. Ezzel és a pár száz ezer más országban eladott autóval, a világ legkedveltebb autótípusa is az F150...

A Fordnak azért jött jól az együttműködés, mert így villámgyorsan behozhatja a lemaradását elektromos autó fronton. A személyautós kínálatának a villamosítására pedig ott a VW-vel kötött együttműködés.

Benedek Attila