Hétüléses autók- Fajták és kategóriák

A hétüléses autó és hétüléses autó között komoly különbségek lehetnek. A csúcsot az Egyesült Államokban forgalmazott, általában teljes méretű kisteherautó alapokon nyugvó, 5,5 méteres, három üléssoros óriások jelentik, ahol még nyolcan is elférnek... Néhány példa: Ford Expedition, Nissan Armada.

Ezeknél az autóknál a méret jelenti a kulcsot, mert a testességük miatt, a hátsó sorban jól elfér még két felnőtt is. Európában ez a csapat nem vert gyökeret, mert egyszerűen túl nagyok az öreg kontinens útjaira.

Aki feltűnés mentesen és szuper kényelemesen szeretné utaztatni a családját, arra Európában a legalkalmasabbak a luxus buszok. Ez a VW Transporter és a Mercedes-Benz V-osztály luxus verzió. Ezek általában tízmillió forint fölötti ártól kezdődnek. A hátul összeforgatható ülésekkel, asztallal rendelkező, bőrgarnitúrás mobil tárgyalóbuszok árai a pazar felszereltség és a kidolgozás miatt simán elmennek több tízmillió forintig is. Ez jelenti a csúcs ligát, ahol a legtöbb pénzt tudja elkölteni a tehetős nagycsaládos. A másik pénz égetési lehetőséget a BMW X7-féle, óriás szabadidő-autók jelentik, amelyek húsz millió körül indulnak, de rájuk később visszatérünk.

Jó tudni, hogy a luxus buszok alapjai haszonjárművek, és a korábban említett típusok mellett, szinte mindegyik márka készít ilyeneket, kevésbé drágán. Néhány példa: Renault Traffic, Peugeot Traveller, Peugeot Expert Combi és társai. Ezek az autók kaphatók lemezelt hátsó és oldal ablakokkal, haszonjármű változatban, és személyautós kivitelben is. Aki megbarátkozik a hétüléses autó testesebb méreteivel, és azzal, hogy azért itt-ott érződik a járgányon a haszonjárműves vérvonal, az jó vételt csinálhat.

Maradunk még a haszonjárműveknél, viszont egy mérettel lentebb megyünk, itt is sok ajánlattal találkozni. A recept ugyan az, mint a nagyobb testvéreknél. Ebben a csoportban az alapító a Citroën Berlingo (1996), és ”őt” követte a Renault Kangoo és mindenki más. Ezen járműveknek a személyautó változatai nagyon kényelmessé, komfortossá váltak, és jó ideje készül belőlük hétüléses változat. Ezek teljesen ideálisak családi autónak, mert marad használható raktér a harmadik sor ülés mögött.

Két autófajta maradt ki a felsorolásból, az egyik a kihaló félben lévő egyterűek, a másik pedig a szabadidő-autók, amelyek a kihalásukat okozták. Az egyterű, minibusz, minivan néven emlegetett négykerekűek európai úttörője a Renault Espace (1984), az amerikai pedig a Chrysler Voyager (1983).

Néhány éve vészesen fogyatkozik a kategória, mert a szabadidő-autók óriási divatja miatt, rohamtempóban veszítik a vevőiket. Ezek az autók a családok részére kifejlesztett célszerszámok, sok tárlóhellyel, mozgatható és kiszedhető ülésekkel.

Az utolsó autófajta, amiből lehet hétülésest választani, azok a suvok. Ezzel kezdtük a felsorolást, mikor a legfelső ligát emlegettük. Európában a csúcsot az öt méter körüli járművek alkotják, itt lehet találni több hétüléses változatot is. A gyárak nem mostanság ugrottak rá a sok személy fuvarozására, korábban is, és a 4,2-4,6 méter körüli méretosztályban is kínálnak sokféle járgányt. Ezeknél érdemes óvatosnak lenni, mert a három sor mögött, alig akad csomagtér és körülményes a hátra történő beszállás, még a gyermeknek is.

Benedek Attila